Tuesday, April 10, 2012

Garden of Knowledge and Virtue, IIUM ; ^^v

In the name of GodThe Most Gracious, the Most Merciful..

wahh,it's so exciting to be a student here!but,where?heee...OF COURSE LA UIA!

INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA!

i'm so eager to tell you I at library UIA now!!(batak je. ^_^ )


Today,I want to improve my grammar,my speech,my talks,my English skills by talking(am I talking actually?) or typing this post in English language.

I hope you will understand what I'm talking about. :)

life here can be defined as hectic.Hectic why??because all people around you will walk,talk,so fast like chasing the time.Yeah!actually,it depends on student of what?Such as student of medic.Aha!this student may life in hectic pace.But,what about student of edu?(I mean student of education),maybe her/his life will be so practically,arranged orderly.

When I woke up in the morning,the voice of Azan is heard enough to remind us to perform our Subuh Solah.Every time,even I stay at mahallah Ruqayyah,which is the location is actually far from the mosque,but,I can hear the Azan.I love it so much..
When I walk with my sister,Nadiah,I can look people from anywhere.Just name it!Uganda?Africa?China?Indonesia?Malaysia?(of course!),there are so many peoples around the world.erm,okay,I think I got to go.Next time,I'll will tell you more!

but,before that,preach from me even ayat! :) from hadith Rasulullah,
"Gaining knowledge is an obligation for Muslims"
(Riwayat Ibn Majah)

Ialliqa'
wassalam. :)



Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

forgive . :)

#post kali ini khusus untuk abang muhammad yassin bin zainal rashidy.tapi,kawan2 pun boleh baca.
di kesempatan ini nak mintak maaf sangat.semoga Allah memudahkan segalanya.ameen :)

Musa bin Imran bertanya: "Hai Tuhanku, siapakah hambaMu yang paling mulia di sisiMu? FirmanNya: "Siapa yang mengutamakan kemaafan sedangkan dia mampu untuk membalas kejahatan orang lain."


ha..adakah kita orang yang pemaaf?
kesalahan yang dilakukan kadang2 tidak lah terlalu besar,hinggakan hendak bermusuhan
antara satu sama lain.
kan lebih mudah memaafkan dari terus memikirkan cara untuk membalas dendam.
tak gitu?hehe

Rasulullah s.a.w merupakan contoh yang paling mulia untuk kita ikuti dan teladani.
Sifat sabar dan pemaaf baginda s.a.w amat tinggi.Ya!Mungkin ada yang mengatakan
Rasulullah seorang yang maksum yakni yang terpelihara
dari melakukan kesilapan dan kesalahan.

Tetapi,saya tanya kepada anda,
"Bukankah Rasul itu diutuskan untuk dicontohi?"
 

makanya,kawan2,contohi Rasulullah,sayang Rasulullah tak?
kalau sayang,jadilah orang yang pemaaf seperti baginda s.a.w. :)

Jangan nak panjangkan cerita.
Maafkan sahaja.

Kembalilah rapatkan ukhwah itu.

Rugi taw putuskan persahabatan.
Mintak maaf cepat!Sebelum terlambat. :)

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat." - [Al-Hujurat : 10]

okay lah kawan2.
sampai sini je post kali ni.
tak boleh lama2.ilalliqa'
wassalam.
#di library UIA ni. :)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)