Sunday, February 19, 2012

Optimis dengan Allah.!



Bismillah...Assalamualaikum kawan2!heeee :)
baru2 ini macam2 ujian datang silih berganti...ujian ape??jeng3...heee...itu rahsia saya dengan Allah. :) (jgn jeles.hehe)

bila kita ditimpa musibah,jangan sesekali kita menyalahkan takdir dan menyalahkan Allah yang memberi kita ujian itu.,..JANGAN!!!tak baik!!sedangkan kita yang mencari kesusahan itu sendiri,kita nak menuding jari ke orang lain pulak...mungkin ada amal ibadah kita yang kurang,mungkin kita jauh dengan Dia...mungkin kita ada lakukan apa yang dilarang,..nah,,di situlah ujian ini datang untuk mengingatkan kita betapa kita lupa pada Allah..

return to Allah is the best way to solve your problem.

saya pegang kata2 ini..:-

"Andai dirimu di uji dengan kesusahan hidup,tetapkan hatimu dan bersangka baiklah(husnuzzon) pada Allah s.w.t.Itu tandanya Allah rindu untuk mendengar luahan bicaramu.Allah amat suka mendengar bisikan-bisikan hati yang rindu kasih sayangNya"

apabila terjadinya sesuatu,secara fitrahnya,manusia itu akan kembali kepada Tuhannya.sedangkan orang yang bukan Islam juga akan menyebut "oh my god".Kita sebagai orang Islam perlulah kembali kepada Allah,dekat denganNya.

apabila dirimu di uji,Allah sebenarnya ingin memeliharamu dari sejuta keburukan.Wahai orang2 yang dikasihi Allah,ingatlah,setiap kesusahan itu akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan,Maka hendaklah engkau lapangkan dadamu dan bersyukur penuh redha agar kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hatimu.
Moga kedukaan itu berganti dengan ketenangan,redha dan ikhlas dalam setiap apa yang berlaku lantaran hunuzzonnya engkau pada Allah s.w.t.

As-sobru(patient) is the most important thing!

"Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka.Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram"

(Surah Ar-Rad : 28)
"buat sahabat ku yang membaca tulisan ini,aku bukan memarahimu,tidak sekali terniat di dalam hati,tetapi,jujur hati ini mengingatkan diri mu juga diriku agar ikhlas dan redha menerima ujian dariNya.Kerana Allah Maha Mengetahui isi hati mu."

wassalam. :)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Pemergian Insan Tersayang,,

Bismillah..Assalamualaikum! :)
sehat semua??erm..semoga kawan2 semua sihat wal afiat bersama keluarga tersayang...
baru2 ni,pada 16 Februari 2012 hari khamis..ayah sahabat ana,Jasmira telah kembali ke rahmatullah..kerana sakit jantung yang dialaminya menyerang kembali dirinya...ana dan beberapa orang sahabat ana yang lain,Erra dan Izzati datang rumah Jasmira untuk bertanyakan khabarnya,,,,dan kami harap kedatangan kami dapat mengubat sedikit kesedihan di hati...Jasmira!u have to be strong!!be patient with what had happen,because everything happen in this world have reason in it.. :)

Kitorang mungkin tak rasa apa yang Jasmira rasa,tapi,kami harap sgt Jasmira dpt bersabar. :)

kematian itu dapat menginsafkan kita yang masih hidup..

sama2 kita renungkan sedikit perkongsian di bawah :




Baginda Rasullullah S.A.W bersabda, “Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu” 

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi, “Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya”. 


 

Nabi Muhammad s.a.w bersabda :
"Orang yang paling bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati dan bersedia untuk menghadapinya"

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)