Thursday, January 5, 2012

cobaan....


SITUASI 1
hish,ape la yang jadi kat aku tahun ni..takde ong la tahun ni,kena itu la,kena ini la,adoyai.

hehehe..
Bismillah...
Assalamualaikum kawan2..rasa kelakar pulak mendengar keluhan macam kat atas tu.boleh pulak dia kata takde ong.hehe.
bercakap tentang ujian dan cabaran hidup sempena tahun baru yang baru beberapa hari kita lalui,pasti ada yang mengeluh dan berputus asa.kan?ada juga yang mampu tanganinya dengan baik..dan kalau macam tu,ianya baik!hee

cobaan dan ujian ini bukanlah datang padia tahun2 tertentu atau waktu2 tertentu,malah ia datang tak kira waktu.Sebagai seorang khalifah dimuka bumi ini,kita harus bersedia untuk tempuh apa saja ujian hidup.kita kan umat Rasulullah..we must be strong!:)

imtihan ini diberikan oleh Allah kepada hambaNya untuk menguji keimanan kita kepada Yang Maha Esa.ok.simple je.macam ni.

semua pernah ambik ujian tak?mesti pernah kan..UPSR ke PMR ke SPM ke..and 
sewaktu dengannya.bila nak ujian tu,mesti kita akan buat persediaan yang secukupnya kan?
dan bila kita dapat kejayaan,kita akan rasa puas dan gsgt gembira,kan?
kalau kita tak berjaya,kita akan buat lagi bagus pada masa akan datang kan.

Ha,situasi tu sama la bila kita hadapi ujian yang diberikan oleh Allah yang namanya lain sikit.Okay,kita mula dgn UPSR.Mula2,kita ambil Ujian Penilaian Sendiri Rasa.That's mean,kita kena rasa sendiri dugaan tu,baru kita tahu bagaimana nak hadapinya nanti kan.:)
Selepas itu,lain sikit dari PMR iaitu PMD.Peperiksaan Menilai Diri.:) iaitu bila dah hadapi ujian tu,baru kita boleh muhasabah diri dan kenal pasti di mana kesilapannya.
And,last but not least,SPM iaitu Sijil Pencapaian MengurusDiri.hehe...bila kita dah berjaya hadapi ujian,baru kita dapat sijil ni.dan Allah akan berikan berlipat kali ganda pahala kepada orang yang sabar.:)

erm..ok lah...hope u guys enjoy reading this.
ilalliqa'
wassalam.^_^

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

No comments: