Tuesday, November 22, 2011

Nama saya R.A.I.N


Assalamualaikum kwan2..heeeeeeee..(^_^)
best tak tajuk tu?teringat pulak iklan pelakon korea Rain tu...hehe
actually,nak cakap pasal hujan lah..bukan Rain pelakon korea tu...tak minat sangat la dengan korea2 ni..hehe
(mintak maaf ye peminat2 korea)

erm...pernah tak dengar orang cakap "hujan ni rahmat"?pernah kan..ha...kenapa hujan ni dikatakan rahmat?
jom kita tengok jom...:)

1. Sebab adanya rezki.Sebagaimana yang Allah Ta’ala sebutkan dalam surah Al-Baqarah :

وأنزل من السماء ماءً فأخرج به من الثمرات رزقاً لكم


“Dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu Dia menumbuhkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezki untuk kalian.” (QS. Al-Baqarah: 22)

2. Hidupnya bumi.
Allah Ta’ala berfirman:

وما أنزل الله من السماء من ماء فأحيا به الأرض بعد موتها

“Dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya.” (QS. Al-Baqarah: 164)

3. Sebagai penyuci dalam thaharah.
Allah Ta’ala berfirman:

وينزل عليكم من السماء ماء ليطهركم به

“Dan Dia menurunkan kepada kalian hujan dari langit untuk mensucikan kalian dengan hujan itu.” (QS. Al-Anfal: 11)
000000
4. Untuk dikongsi oleh makhluk hidup di bumi.
Allah Ta’ala berfirman:

هو الذي أنزل من السماء ماءً لكم منه شرابٌ ومنه شجرٌ فيه تُسيمون

“Dialah Yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kalian, sebagiannya menjadi minuman dan sebagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kalian mengembalakan ternak kalian.” (QS. An-Nahl: 10)





ha...semua ni kan tanda rahmat Allah pada kita...kasih sayang Allah yang begitu luas...special tak kita sebab diberi nikmat hujan oleh Allah..thank you Allah...(^_^)


ni sekarang ni tengah hujan la ni...best je...sejuk je..kan3?hehe
time hujan ni kita mesti byk berzikir dan ada doa2 khusus ketika hujan....jom kita tengok lagi jom..


1. Berdoa ketika melihat hujan
Apabila kita melihat hujan sedang turun, maka disyariatkan untuk membaca doa:

اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا

Ya Allah, (jadikanlah) hujan ini adalah hujan yang bermanfaat.

2. Berdoa apabila air hujan turun dengan sangat banyak
Apabila air hujan yang turun terlihat banyak dan dikhawatirkan akan merosak apa yang dikenainya, maka disunnahkan untuk membaca doa :

اللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلاَ عَلَيْنَا، اللَّهُمَّ عَلَى الآكَامِ وَالظِّرَابِ وَبُطُوْنِ اْلأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ

Ya Allah, jadikanlah hujan ini untuk sekeliling kami dan tidak membahayakan kami. Ya Allah, jadikanlah air hujan ini merata menuju perbukitan, lembah-lembah dan tempat-tempat tumbuhnya pepohonan. (HR. al-Bukhari, 933, dan Muslim, no. 897)

3. Berdoa setelah turun hujan
Apabila kita mendapatkan bahwa hujan telah reda, maka disunnahkan untuk membaca doa :

مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللهِ وَرَحْمَتِهِ

Kita diberi hujan dengan karunia Allah dan rahmat-Nya.

4. Ketika Terdengar Petir.
Ketika kita mendengar petir, maka disunnahkan berdoa dengan doa berikut :

سُبْحَانَ الَّذِيْ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلاَئِكَةُ مِنْ خِيْفَتِهِ

Maha Suci Dzat yang mana petir itu bertasbih dengan memuji-Nya dan para malaikat karena takut kepada-Nya.




Semoga kita termasuk orang-orang yang mendapat ketenangan hati dengan berdzikir.
ha...hujan ni adalah satu nikmat sebenarnya...ia akan jadi musibah bila kita tidak menjadi hambaNya yang bersyukur..syukurlah kita kerana mengenal Islam dan hidup dalam suasana yang aman di Malaysia...ini semua kerana rahmat Ilahi...

ok lah...ilalliqa'
wassalam...

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)