Thursday, October 27, 2011

Cepat ke Lambat???

Assalamualaikum kawan2 semua...!!heeee
alhamdulillah dapat juga ana tulis hari ni...dpt juga buka laptop ni dan menaip sepatah dua kata...hehe
ok...korang sehat tak?semoga semua sihat2 selalu dan sentiasa berada di bawah Rahmat-Nya...insyaAllah....


sekarang nak cakap pasal Cepat ke Lambat???apa yang cepat dan apa yang lambat ea??cepat kahwin ke?lambat datang kerja ke?lambat solat ke?cepat bertaubat ke??hmmm....apa ye?jeng3....(^_^)


sebenarnya nak cerita tentang cepat ke lambat ........................... .
...............


MARAH
................





Anda bagaimana??anda seorang yang cepat marah ke lambat marah??
fikirkan ye...(^_^)
ada satu hadith tentang marah ni...

Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW. “Berilah wasiat kepada aku”. Sahut Nabi : “Janganlah engkau marah”. Kemudian dia mengulangi beberapa kali. Sabda nabi: “Janganlah engkau marah.” Riwayat oleh Imam Bukhari

Hadis ini menjelaskan bukan lah bererti marah itu dilarang sama sekali kerana 
marah itu adalah sifat fitrah manusia...tetapi...
Rasulullah menganjurkan bahawasanya marah itu perlu dikawal...


mesti kawan2 pernah dengar kalau kita marah dan waktu itu 
kita berdiri,maka duduklah
jika kita duduk maka baringlah,
jika baring,maka berwudhu'lah...
kerana marah itu,kita dikawal oleh nafsu kita..


jadi,jangan la kalah dengan nafsu...
kita kena jadi mujahadah...yang mana bererti
berjuang melawan nafsu....
dan waktu kita marah,cuba sahabat bayangkan...jeng3....
syaitan semakin suka dan bergelak ketawa kerana kita


MARAH


SO...la taghdob!!
jangan marah!!
don't be angry!!
hwanaeji ma!!
Okotte wa ikemasen!!


hehe....kawal marah kamu ye sahabat sekalian..
sahabat kan comel2...
so...senyum..(^_^)
tak perlu kata apa2....hee


ilalliqa'
wassalam..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)