Tuesday, August 9, 2011

Peringatan Tengah Hari..:)

Salam kawan2 sume....ha..cik doktor baru balik sekolah ni....zohor tadi solat berjemaah kat surau....kemudian dengar tazkirah...yang cik doktor maksudkan peringatan di atas tadi tu tazkirah la....yang disampaikan oleh ustaz kesayangan cik doktor...ustaz Fauzi....yang tak pernah marah kepada anak-anak muridnya...







ok..cik doktor nak kongsikan sikit apa yang cik doktor dengar dan sempat salin isi2 penting yang disampaikan oleh ustaz....ruang kertas nya sangat kecik sebab cik doktor lupa bawa buku nota,cik doktor bawa buku Bio je...so,,tulis la kat buku bio tu....hehe

ok2....ceritanya mcm ni...maybe korang bosan kan..hehe...xpelah...yang penting cik doktor cuba untuk sampaikan apa yang cik doktor dengar tadi....

ustaz fauzi kata...dalam hadis Rasulullah ada mengatakan 7 golongan yang akan mendapat perlindungan daripada Allah pada hari yang tiada perlindungan melainkan perlindungan dari Allah s.w.t....

Hadits Rasulullah SAW, hadits mutafaqun’alaih, shahih Bukhari Muslim: Dari Nabi SAW, beliau bersabda: “Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya, pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, yaitu: Pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dengan ibadah kepada Allah (selalu beribadah), seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan shalat berjamaah di dalamnya), dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk bezina), tapi ia mengatakan: “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahasiakannya sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya, dan seseorang yang berdzikir (mengingat) Allah dalam kesendirian, lalu meneteskan air mata dari kedua matanya.” (HR Bukhari)


teringin tak nk jadi golongan ni?best kan?ok...

di ranking yang pertama : hehe
1.Pemimpin yang adil
imam tu juga seperti ketua atau pemimpin...pada skop yang kecil mungkin imam itu adalah ketua keluarga,ketua kelas ke...dan skop yang lebih besar adalah pemimpin negara....

2.pemuda yang tumbuh dengan ibadah kepada Allah (selalu beribadah)
nak jadi mcm ni tak?jom2 ingat Allah selalu..(^_^)

3.seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan shalat berjamaah di dalamnya),
ha....ni selalu dengar kan?selalunya lelaki la yang lebih afdhal...hehe..so,,kalau nk carik calon suami carik seorang lelaki yang hatinya dekat dgn masjid...dkt dgn Allah...okeyh?hehe...laa'lla kazalik....(cik doktor harap cik doktor dpt suami yg mcm tu..:)

4.dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah,

5.seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk bezina), tapi ia mengatakan: “Aku takut kepada Allah”,  

6.seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahasiakannya sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya, dan
 
7.seseorang yang berdzikir (mengingat) Allah dalam kesendirian, lalu meneteskan air mata dari kedua matanya.” 



erm..bestnyer la golongan2 ni....teringin nk jadi golongan ni....tak dpt jadi semua...mencuba untuk menjadi salah satu daripadanya sudah cukup baik la...kan3?

ok lah kawan2...tu je kot....semoga peringatan kali ini dijadikan tauladan...
selamat berbuka puasa...hehe...lame lagi...ok2,,ilalliqa'
wassalam...(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)