Thursday, July 14, 2011

Say about NIQAB....

Bismillah....dengan nama Allah saya bermula...(practice forum)heee :)

erm...actually nk ckp psl niqab or purdah or burqa...pe lagi ea istilahnya...i'm not sure la..erm..cik doktor cuba2 untuk pakai...tapi...mungkin tak tercapai kot niat tu...juz mencuba untuk pakai....

  
cik doktor wearing a niqab....ok tak?? :)

cik doktor lagi...heeeee
  

heee..........ok tak ye....

tapi...

tak taw la...

saja2 je tu cuba pakai.....ok lah..tu je...heee...ilalliqa'....:)
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Cik Doktor Tak Nak PLKN!!!

Assalamualaikum...salam aspirasi saya tujukan buat teman2 sekalian....eceh....mentang2 la cik doktor bakal menyertai pertandingan forum tidak lama lagi...hehe...kena praktis....PRACTICES MAKES PERFECT!!
(^_^)

ok...actually cik doktor nak cakap about PLKN....dah 2 kali cik doktor check dekat laman PLKN tu...tulisannya tetap sama...

MAAF!anda tidak terpilih untuk menyertai program latihan khidmat negara...


heeeeeeeeeeeee....:)
senyum lebar saya...alhamdulillah....katakan tidak pada PLKN...hehe...
cik doktor tak mo pergi...oh,tidak...hehe...
cik doktor nak cuti la 3 bulan tu...kalau tak pun nak kerja dekat kantin sekolah MAMA....

tapi...teringat pulak Sofi kata suruh latih budak debate....dia tak percaya aku kerja kantin nnti....takpe2...
tengoklah nanti...hehe...kalau dia taw aku mention nama dia ni mesti dia marah...haha...jalok ngapuro seng okeh2...haha



erm..berbalik pada PLKN....buat encik Z....saya tak dpt PLKN..!!!!hehe....awok dulu dapat kan dekat negeri yang jauh tu kan...hehe....bersyukur sgt ni..(^_^)

erm...buat kwn2 yg dpt,,TAHNIAH!CONGRATULATION!MABRUK!
hehe
buat merah,azrina,noni,keyda....chayok2!PLKN menanti...hehe....tapi ada yang nak pergi tapi tak dapat...nape korang nk pergi?tak faham....hehe...depends la kan...ape la cik doktor ni...kan pendapat masing2...erm..ok lah..itu saje kot...cik doktor baru habis test....sabtu ni ada pertandingan tokoh puteri peringkat negeri pulak....khamis nya pertandingan forum di sekolah tercinta...SMKA Simpang Lima...

ok lah...nk study...ilalliqa'
ilmu yang cik doktor dapat hari ni byk...one of them is................................

JIKA KITA BERADA DI PIHAK YANG BENAR,BERANILAH!KERANA ALLAH ADA BERSAMA KITA...
~credit for kawan yang menghadapi masalah tadi...sabar je keyh...:)

seperti biasa,cik doktor akan cakap..
ilalliqa'
wassalam........
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Nak Jadi Cemerlang tak???(PART 2)

04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.
06.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

07.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Nak Jadi Cemerlang tak???

Assalamualaikum kawan2....heee....
lame tak bersua....hehe....nk post something yg sgt2 bermanfaat...dpt ni time search kat
iluvislam tadi..maybe ade kwn2 yg dah baca...but,,for korang yang belum baca...baca keyh!!terbaekkk lahh...




Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.

01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

ada lagi..tapi...nanti ok...:)
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)