Sunday, March 13, 2011

Demi Cinta yang Suci....



Dia ingin berubah. Dia ingin jadi seperti dahulu. Sentiasa mengingati Allah, sentiasa takut akan azab-Nya, sentiasa taat pada perintahn-Nya, dan sentiasa jaga batas pergaulan. Dia yakin dan percaya, perempuan yang dijaga oleh Allah, pasti tidak akan membenarkan mana-mana tangan lelaki menyentuh dirinya.

Namun, takala dia merasakan dirinya cukup bahagia dengan hidayah Allah, Allah menguji dirinya. Allah menghadirkan dirinya dengan seorang lelaki yang menuntut balasan cinta. Dirinya dimewahkan dengan kata-kata pujian, dengan gurindam rindu dan madah-madah cinta yang sebelum ini tidak pernah meneroka hati dan jiwanya.
Dia percaya cinta dari Allah, tapi dia lupa itu bukan caranya. Dia alpa. Hatinya sudah tidak seperti dahulu. Hatinya dilimpahi rasa rindu si jejaka. Rindu si nafsu yang mengwar-warkan kemanisan cinta manusia. Bukan dia tidak sedar dia sudah berubah, bukan juga dia tidak sedar bahawa ketenangan hati yang pernah dianugerahkan oleh Allah semakin menjauhi. Dia menutup kesedaran itu dengan janji dan kata-kata cinta si jejaka.


Dia sudah jauh dari hidayah Allah. Imannya rapuh, syaitan menari-nari tatkala dia membenarkan tangan rakus si jejaka menyentuh dirinya bersama alunan syahdu janji kekasih. Tempat yang sepatutnya dia jaga, didedahkan. Kononnya yakin si jejaka adalah suaminya.
Tidakkah dia takut dengan dosa atau dengan azab Allah?. Ya, dia sedar tetapi separa sedar. Rasa sayangnya pada jejaka itu mulai melebihi segalanya. Namun, syukur pada Allah, Allah masih sayang padanya. Jejaka itu gagal menawan mahkota dirinya. Saat dirinya berutus cinta, dia masih lagi solat, dia tidak lupa tanggungjawabnya. Namun mungkin solatnya masih tidak sempurna lalu robohlah benteng imannya dipukul ombak nafsu cinta manusia.
Allamdullilah. Allah menurunkan hidayah pada dirinya. Di saat jejaka menyepikan diri seketika, dirinya dilanda rasa berdosa. Mengingati kembali dosa-dosa yang dilakukan, mengalir air mata kekesalan. Disaksikan kegelapan malam, dia bangun untuk bersolat taubat. Menangislah dirinya sepuas-puasnya. Dia memohon petunjuk pada Allah, dia ingin kembali, kembali atas cinta. Demi cinta Allah yang tidak pernah berpaling dari hidupnya dia nekad untuk berubah. Namun hatinya sedikit takut akan janji Allah.
"Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan begitu sebaliknya."


Apa yang patut dia lakukan kini. Dia mula merasakan dia bukan dari kalangan wanita yang baik-baik. Tidak layak untuk sesiapa. Dia menutup pintu hatinya seketika dari cinta manusia yang bernafsu yang mengeruhkan kolam keimanannya yang pasang surut. Sehingga ditakdirkan Allah untuk dirinya bertemu dengan seseorang yang mencintainya kerana Allah.
"Demi cinta Allah yang ku kejar, kuatkan hatiku untuk bertahan, berikan ku kecerdasan akal untuk sentiasa berfikir tentang kuasaMu, hulurkan pertolonganMu di saat-saat aku hampir tewas, sinarkan nur hidayahMu untuk aku terus di jalanMu. Ya Allah! Aku memohon keampunan kepadaMu."

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Cinta atau Cita-Cita???



SITUASI 1:
yang mana satu ea nk pilih???
dua2 mcm penting je...

SITUASI 2 :
awk,kite sayang awak...tapi..ibu kata belajar dulu..
camne ek?

"ala..syg stdy je la,sy x kan gnngu time awk stdy"

SITUASI 3 :
ish...cmne ni...stdy x hbs lagi...tapi...nk tnggu umur brpe
nk carik psgn ni??nk tnggu ke nk carik...or.fokus stdy?
argh..pening2...

:::::::::::::::::::::::::teeeeeettttttt:::::::::::::::::::::::::

ups!!!chop3..nanti3..pe citer ni dik...cinta ke cita2??
dua2 memang penting...tapi,,salah satu akan jadi
paling penting..nk taw pe dia??
jap lagi ea...(^_^)

bercakap soal cinta...
ramai org rasa..krna cinta ni fitrah...
siapa yg x rasa cinta,erm...
maybe he is not a humanbeing...huhu



haiwan pun ade rase kasih pada ank dia...
manusia ni telah dikurniakan perasaan cinta tu oleh Allah
so...jgnlah salahkan perasaan cinta tu...kesian cinta
klau jadi pape disebabkan cinta,
salahkan diri anda kerana x 
dpt mengawal perasaan cinta tu..ok?

kalau adik2 yg berumur 16 tahun ke atas rasa
suka kat seseorang..
ia adalah perkara yang normal..
yang biasa..
ia berlaku adlh disebabkan perubahan hormon..
tapi...perasaan ni x perlu lah dibesar2kan..



kerana ianya merupakan sesuatu yg biasa...
yg normal pada seseorang bila dia tlh mencapai
umur ni..so...sape2 yg rasa cmni..tahniah!!
kerana anda seorang yang NORMAL...hehe

so,,ape citer bile dah ade yg kapel wktu ni??
dating waktu ni??
bawak awek ke hulu ke hilir??
I LOVE U..U LOVE ME????

erm...x salah sebenarnya nk bercinta...
TAPI..
bukan waktunya....okeyh?

setakat nk berkwan boleh...tapi,..pastikan 
parent adik2 taw adik brkwn dgn siapa...
islam x larang perasaan cinta...
islam x haramkan kita berkawan...
tetapi..cuma sekadar berKAWAN...dan diketahui 
oleh parent adik2...erm....adik2 pasti ke
lelaki tu yg akn jadi suami adik2 nnti?
pasti ke hbungan ni kekal smpai akhir hayat??
maybe you reallly reallly love your couple...
n time tu rasa cam syg giler ah kat die...
x nak lepaskan dia..camtu??
TETAPI...
cuba adik fikir..wajar ke adik luangkan masa lebih untuk
"boypren" (BOYFRIEND) OR "GILRPREN"
adik2 berbanding cinta adik kepada Allah...?
wajar x??

renung2 kan dan selamat beramal....(^_^)
belum hbs lagi ni....

so..untuk situasi nombor 2 tadi...stdy is more important than couple..
clear???clean and clear??huhu
i hope you get the answer my dear...:)

okay...lets take a look at situation number3..
erm...this person is stdying in ipta
kadang2 mungkin kita rasa mcm kita nk tunggu ke 
kita nk usaha(carik)..
stdy tnggl setahun...tapi..tak dak
sapa lagi ni..hehe



erm...saya bukanlah seorang yg pakar untuk mengatakn soal 
cinta...
tapi...saya cuma mengutarakan pendapat sy..
erm...jodoh adalah ketentuan Allah...
untuk itu...perlu ada kedua-duanya..
iaitu usaha dan tunggu...

USAHA..
berkata soal usaha...adakah dengan bercouple dahulu??
or ber"chating",ber"SMS"...hntar surat or pape..
bagi saya usaha..adalah kita ukur baju 
di badan sendiri...bermakna...
usaha bermula dari diri kita...usaha untuk menjadi seorang yg 
soleh,utk mndptkan seorang yg soleh juga..
erm...x dapat nk ulas byk tntg ni...mungkin ini adalah solution :


erm..ok lah..so...terjawab x mana lagi penting...hehe
i hope you get it right...
oklah..
ilalliqa'
wassalam..(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)