Thursday, March 10, 2011

Kehidupanku Milik Allah

Assalamualaikum,,,,

tuk..tuk.tuk..ada orang tak ni???:)
ha..jwb salam..jgn tak jawab,,,
first of all...nk tanya korang la...hampa taw dak apa dia makna HIDUP..??adakah 

 A.LIFE..
B.HAYAT
C untuk CAWAN :)
OR...D..Don't u think u wasting your time??
hehe
or maybe..TALIAN HAYAT...


hehehe...sama ada jawapan korang sume A,B,C atau D...
or..nk pilih talian hayat pun boleh...tapi...tapi..tapi kan...


the important thing..xnak pun jwpn tu...ha..meh sini meh..dgr maksud HIDUP yang
nak disampaikan ni....

H
Hidup dan mati hanya untuk Allah

I
Ingat bahawasanya hidup adalah satu nikmat..alhamdulillah.:)

D
Doa supaya Allah permudahkan setiap jalan hidup kita(^_^)

U
Usaha untuk laksanakan amanah yang diberi oleh Allah kepada kita

P
Percaya bahawa kita tak kekal lama di dunia,,

erm...adakah anda rasa ianya kena mengena dgn maksud HIDUP?
i hope so...

hidup ni actually kan..
ramai orang kata macam roda...pusing2.. jalan jalan..really?:)
but..satu waktu ia akan berhenti..STOP!!
.................................................
kan?:)

Hidup ni juga merupakan satu tanggungjawab..amanah...
nikmat...yang Allah beri pada kita supaya kita dapat manfaatkan dgn baik..
hidup ni bukan selalu gembira...
 langit tak selalu cerah...:)



pernah tak korang rasa...sometimes...
orang PUJI kita..
orang HINA kita..
orang SAYANG kita...
orang BENCI kita...
orang kutuk kita,,buat2 baik dgn kita(hipokrit la tu),
kadang2 kita dah try buat yg terrrrrrbaik...
tapi...sume serba tak kena...
kenapa?????
kenapa??

KENAPA???!!!!!!!

hurmm..ok2....bagi yang tension2 tu...
relax dulu....cool dulu....
ok??ok x??ok kan...
erm....jawapannya...kita tunggu minggu depan je ea...
hehe
ok2....

sebenak-benak kejadian...amboi..loghat kedah pekat nor..
erm...sebenarnya...tu la rempah ratus kehidupan..bukan rempah kari ADABIII...:)
tapiiii...rempah ratus kehidupan...

 biasa la tu..kalau kita sedih,kita kena macam2...
kan HIDUP...kalau kita tak rasa semua tu...bukan HIDUP la namanya...ye dak??

Allah kan Maha Adil....Allah beri kita ujian yang kita pasti mampu
hadapi..betul tak?
sebab...Allah kan tak bebankan hambaNya dgn ujian yang tak mungkin kita tak boleh
hadapinya....(a liitle bit confusing..hehe) :)
senang kata ujian yg kita mampu hadapi la..hehe

kan Allah ada berfirman...




"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya
Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga
menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.
(Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau 
mengirakan kami salah jika
kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada 
kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah 
Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami
Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami 
apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah
kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, 
dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk 
mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

ha...kan dah jelas tu..Allah dah terangkan di dalam Al-Quran.
...so...kita tak yah la risau sgt..
oh..tidak!!bukan tu maksudnya..
jangan lah kita terlalu salahkan takdir..
sampai kadang2 tu 
ada insan yang tak percaya pada Islam...
salah tu kawan2...hee

Islam mengajar erti sabar....dan ikhlas...
bila sesuatu jadi dalam hidup kita yg 
kadang2 kita rasa mcm kita 
tak boleh nak pikul..
waktu tu KITA SALAH...salah besar,,, 
BESAR,,
sebab...
kita macam tak percaya pada janji Allah...
Allah berfirman bahawa Allah sentiasa bersama 
dengan orang2 yang sabar...
kalau kita sabar,Allah pasti bersama kita...
kan seronok tu..seronok kan..kan...:)

"erm...nape nangis ni???"


ni ungkapan yang selalu kita dengar dari kawan
kita kalau kita menangis...sape2 je la
yang nangis mesti kena tegur camni..kan?

hurm...menangis tu kadang2 perlu..air mata
dapat cuci mata kita..
tapi,,jangalah menangis sampai memudaratkan diri...
makan x lena,,tidur tak kenyang..(cam terbalik je)

makan tak kenyang,tidur tak lena..ha..

menangislah....mungkin ia dapat tenangkan kita...
lepas tu..kita ngadu la pada Allah..kan
Allah yang mengaturkan segalanya...
when something happen which u not 
really really really like it...
juz think about ALLAH...you will be calm...juz trust to Allah..

ingat!!!tiap yang jadi pasti ada hikmahnya...ok kawan2...?
tenang je k...banyakkan senyum
muhasabah diri...tanya diri balik...mungkin
kita ada sakitkan hati orang ke...mungkin ia satu 
ujian untuk kafarahkan dosa kita.
betul tak?

oklah kawan2...penat pulak menaip...hehe...semoga
post kali ni buat korang sume
CERIA2 selalu...macam ASTRO CERIA...hehe

pocoyo!

pocoyo pun happy jer...
hehe...ok lah..ilalliqa'wassalam...sayang kawan2 sume...


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)