Saturday, January 1, 2011

.....:::TutuP BuKu LaMa,BukA BuKu Baru:::...



TUTUP BUKU LAMA,BUKA BUKU BARU...

mcm knl je tjuk ni...hehe...dari program SEMANIS KURMA..
minta maaf ye ustzah..pnjam jap tjuk ni..hehe
brckp tntg buku...buku yg kita ttup tu bermula awal muharram hari tu...
tapi mungkin diari anda yg ditutup pada hjung tahun 2010 ni..kan??
ok.buku yg kita ttup tu jgn tutup dan buang...
jadikan buku tu sebagai garis panduan,
pedoman,pengajaran untuk menghadapi hari2 
dan tahun baru yg akn dtg...
BUKU tu boleh disamaertikan dengan KEHIDUPAN kita..
antum semua bijak kan...ana harap antum fhm....ikuti 
cerekarama pendek di bawah..



....::dekat kantin::...

wey...ape azam thun baru ko ea??
ha'ah la..azam thun baru ni....2011...aku nk dpt SPM 11A....

tapi..sepatutnya..nak berubah ni bila2 masa je..xyah tnggu
thun baru....ye x??

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



Assalamualaikum w.b.t...
semua org brckp tntg azam tahun baru....
maklumlah dah tahun 2011 dah....
anda bagaimana???hehe

kata Ustazah Bahyah..sbgai seorang islam
prkataan yg plg tepat utk mnggntikn AZAM,
mungkin ada yang kurang sng dgn prkataan azam tu..dan
dgn prkataan azam tu org tu xleh berubah...
boleh la guna kan prkataan HIJRAH..

perkara yg plg penting utk mghadapi thun baru ni...
adalah kita mesti sentiasa bertaubat kpd Allah...
ada riwayat mengatakn 100 kali dan ada juga yg mengatakn 70 kali
Nabi mengucapkan lafaz Astaghfirullahal'azim..
Nabi yg tidak ada dosa pun sentiasa bertaubat kepada Allah 
apatah lagi kita yang sentiasa melakukan dosa ni...


kita tanya pada diri kita dari Subuh tadi...sudah berapa kali kita 
beristighfar??ada sampai 70 atau 100 kali??jika ada alhamdulillah..
tetapi ana yakin sahabat2 ana....sangat rajin beristighfar...
kita memohon ampun kpd Allah mestilah bukan sekadar di mulut
malah ia mestilah hadir drpd hati yg ikhlas....

Mengikut Dr Yusuf Al-Qhardawi..dalam kitabnya yg bertajuk

التوبة الى الله

beliau menyenaraikan byk keistimewaan yg Allah berikan kpd 
hambaNya yg sentiasa beristighfar dan bertaubat


Antara keistimewaanya : 

1.org ini akn disayangi oleh Allah
2.mereka akn didoakan oleh para malaikat
3.segala dosa2 akan diampuni oleh Allah
4.Allah akan lepaskan dari segala masalah dan musibah
5.Allah akan bagi limpahan rezeki yg byk
6.Allah akan tinggikan kedudukan org yg bertaubat di akhirat kelak.

Antara doa utk mghadapi thun baru ni adalah surah Al-A'raf

ربنا ظلننا أنفسنا و إن لم تغفر لنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين

ana yakin antum sume msti dah popular dgn doa ni...
doa Nabi Adam dan Hawa semasa bertaubat apabila
mereka tlh melanggar printah Allah..

ini adalah doa yang kedua..doa Nabi Musa 

قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

erm...ok...ni psl thun baru 2011...
mcm mane dgn awal muharram kita??
hehe
sebenarnya tak kesah la...tahun bila kita nak berubah..
waktu bila kita nak HIJRAH..tu semua terpulang pada individu masing2..
tak salah sebenarnya nak berubah pada tahun baru
tapi..perubahan sebenarnya tidak perlu menunggu tahun yang baru
bila2 masa pun boleh...


jika Allah telah memberi hidayah utk kita berubah
lebih elok kita berubah time tu jgk,,,
hehe
org kata bnda yg baik ni klau cepat lagi bagus kan..
hehe
ok la sahabat semua...
ber HIJRAH lah kepada yang baik k??yg baik kpd yg lbh baik...
ok?

nk ikut nafsu atau RasulNya??
pilihan di tgn kita...

.....:::::TUTUP BUKU LAMA,BUKAK BUKU BARU:::::::.... 
(^_^)

ilalliqa'..
wassalam..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)