Sunday, October 30, 2011

Impian Kasih...(^____^)




Salam sahabt semua,hehe..tiba2...ana nak layan lagu ni pulak...
best3...dengar2lah ye...
(^___________^)

ha..mane satu??(^_^)

Kasih dengarlah hatiku berbicara
Kasih izinkan diriku bertanya
Bisakah cinta bersemi
Mengundang restu Ilahi
Adakah bahagia yang diimpi
Menjadi satu realiti.

Kasih ku sedari kekurangan diri
Kasih ku insafi kelemahan diri
Ku ingin sunting dirimu
Menjadi permaisuri hatiku
Sebagai isteri yang berbudi
Kebanggaan para suami



Wanita hiasan dunia
Seindah hiasan adalah wanita solehah
Yang akan membahagiakan syurga
Di dalam rumahtangga
Hanya itu yang ku inginkan
Dari insan yang amat kusayang
Damaikanlah resah hatiku
Aku rindu kasih dan sayangmu
Terimalah seadanya
Akulah hiasan pelamin hidupmu
Andainya tiada jodoh
Untuk ke singgahsana
Ku pasrahkan segalanya
Kerna takdir yang akan menentukan
Impian kasih..
(>__<)


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Saturday, October 29, 2011

siapalah aku,lemahnya aku...TanpaMu...




Ya Allah...siapalah aku yang ingin melawan takdirMu...
siapalah aku yang ingin berlagak hebat...
siapalah aku yang berlagak tabah tanpa Mu...
tatkala hati ini jatuh,lalu ku bangkit,
tatkala ku bangkit,hati ini jatuh lagi...
adakah aku masih ingat padaMu??

Ya Allah,lemahnya aku,kerdilnya aku,
sehinggakan aku tidak boleh ungkapkan
betapa kerdilnya diri ini...
di bawah langit Mu,ku lihat,begitu luas,
tetapi aku hanya melihat...
tetapi,tidak memikirkan....



Ya Allah,tatkala hati ini lelah...
ku berfikir,
andai saja dapat ku ambil hati ini,
akan ku basuh sesuci hati kekasihMu,
tetapi,
adakah aku mampu??

Ya Allah,,,sesungguhnya,
membuka mata sahaja aku tidak mampu,
jika tanpa izin dari Mu,
inikan pula aku ingin mengharungi badai ini sendirian,??

aku manusia yang sentiasa lupa akan hadir Mu.
di setiap langkah ku,...
hati ini sering berjaya dan sring tewas,
tetapi kali ini akan ku pastikan,
HATI ini jatuh bukan di tempat yang sama!



akan ku balut hati ini dengan zikrullah,
akan ku rawat hati ini dengan mujahadah,
akan ku jaga hati ini dengan istiqamah,
akan ku lakukan ini kerana

Siapalah aku tanpaMu,
Lemahnya aku tanpaMu,
TanpaMu,ku lemah dan tiada apa-apa...
Mohonlah hanya pada Allah!(^__^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Friday, October 28, 2011

Thursday, October 27, 2011

Cepat ke Lambat???

Assalamualaikum kawan2 semua...!!heeee
alhamdulillah dapat juga ana tulis hari ni...dpt juga buka laptop ni dan menaip sepatah dua kata...hehe
ok...korang sehat tak?semoga semua sihat2 selalu dan sentiasa berada di bawah Rahmat-Nya...insyaAllah....


sekarang nak cakap pasal Cepat ke Lambat???apa yang cepat dan apa yang lambat ea??cepat kahwin ke?lambat datang kerja ke?lambat solat ke?cepat bertaubat ke??hmmm....apa ye?jeng3....(^_^)


sebenarnya nak cerita tentang cepat ke lambat ........................... .
...............


MARAH
................





Anda bagaimana??anda seorang yang cepat marah ke lambat marah??
fikirkan ye...(^_^)
ada satu hadith tentang marah ni...

Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW. “Berilah wasiat kepada aku”. Sahut Nabi : “Janganlah engkau marah”. Kemudian dia mengulangi beberapa kali. Sabda nabi: “Janganlah engkau marah.” Riwayat oleh Imam Bukhari

Hadis ini menjelaskan bukan lah bererti marah itu dilarang sama sekali kerana 
marah itu adalah sifat fitrah manusia...tetapi...
Rasulullah menganjurkan bahawasanya marah itu perlu dikawal...


mesti kawan2 pernah dengar kalau kita marah dan waktu itu 
kita berdiri,maka duduklah
jika kita duduk maka baringlah,
jika baring,maka berwudhu'lah...
kerana marah itu,kita dikawal oleh nafsu kita..


jadi,jangan la kalah dengan nafsu...
kita kena jadi mujahadah...yang mana bererti
berjuang melawan nafsu....
dan waktu kita marah,cuba sahabat bayangkan...jeng3....
syaitan semakin suka dan bergelak ketawa kerana kita


MARAH


SO...la taghdob!!
jangan marah!!
don't be angry!!
hwanaeji ma!!
Okotte wa ikemasen!!


hehe....kawal marah kamu ye sahabat sekalian..
sahabat kan comel2...
so...senyum..(^_^)
tak perlu kata apa2....hee


ilalliqa'
wassalam..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Monday, October 24, 2011

Sunday, October 23, 2011

Jamuan..jamuan..jamuan...(^_^)


burung kedidi hinggap di atas para,
Assalamualaikum pembuka bicara...
hehe....ana jadi pengacara di majlis jamuan yang indah
serta menarik ini..hehe....

ha....dah nak akhir tahun kan...dan..sudah nak SPM dah...
oleh itu,,,putera puteri kelas 5 firdaus berusaha
dengan sebaik mungkin untuk mengadakan jamuan khusus untuk cikgu2
kami yang kami sayang sangat2...
kad di atas tu ana buat sendiri...comel tak macam ana?hehe
ok...so..usha2 la pic 2 ni okey..:)


ceyra with zati

ina & ejat

syaza ith alia

peace!!

adyla adania with bella


byha byla (^_^)

(comel berempat)
ina,zati,ejat,yaya

jejaka2 macho..hehe
hariz,izzat,kamil,qairil(tak nampak),faisal

yeay!saya dapat surat khabar!!haha

macho tak saye??haha
time ni ramai tangkap pic izzat...macho la kot...haha
speck tu ina bagi...kitorang tukar2 hadiah...


hannan bagi pada ana...comel...ni bungkusnya aje...dalamnya rahsia...
papepun syukran ukhti..:)

najla(bff) and ana..

syaza(bff) and ana

nomey yang comel...i hope u like my present..

wa akhiran....(dan akhirnya)....syukran..terima kasih..thank you kepada cikgu2 yang hadir,cikgu latipah,ustazah fatimah dan cikgu razak...dan tak lupa buat kawan2 yang byk tolong....thanks korang!!korang memang best la....comel2 semua!ups..lupe...pada budak putera yang macho gak...strive for the success...spm 11A+ 2011..amin....

sayang korang...(^_^)


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Wednesday, October 19, 2011

The Qur'an


A Book that is full of answers,
a Book that makes you cry.
A Book that makes you notice,
..how much harder you can try.
A Book that makes you realize,
what true love really is..
A Book that gives you direction,
a true path to guidance.
A Book that gives you hope,
that Someone somewhere is always watching over you.
A Book that helps you out,
through all the times your blue.
A Book that was revealed to our beloved Prophet(SAW),
over a period of 23 years.
Once you put faith into this Book,
you can handle worldly affairs and fears.
A gift sent from Heaven,
a treasure from above.
Written proof that shows us..
How blessed we are with Allah’s(SWT) love.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Sunday, October 16, 2011

Abang,saya sayangkan abang....

Assalamualaikum….



Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tidak tahu..di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pada ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa…saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..tak mengapalah kalau ustaz tak kenal saya pun….

Ustaz,saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan…harap ustaz tidak bosan mendengarnya….Saya merupakan seorang suami..kepada seorang isteri yg amat baik dan setia….namun ustaz ..saya tidak pernah menghargai kasih dan sayangnya yang dicurahkan kepada saya….kerana pada waktu itu …mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yang mana kaca dan permata.



Ustaz,saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya tidak saya cintai….dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya….seorang yang tidak pandai bergaya …tetapi kuat pegangan agamanya…. bertudung labuh…bersopan santun.. baik budi bahasanya…. Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini.. segala-galanya….diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia…
Ustaz terus terang saya katakan yang saya sudahpun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami amat menyintai antara satu sama lain….cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit dan tidak menutup aurat……Ustaz selepas berkahwin dengan isteri saya itu…jiwa saya menjadi kacau dan keliru…..saya amat marah kepada isteri saya…kerana pada anggapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.
Ustaz sepanjang kehidupan kami…saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya…dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya….namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar….pernah saya tidak balik ke rumah..dengan tujuan isteri saya akan membenci saya…tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik ..dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah…dia menyambutnya dengan mesra dan bertanya: “Abang dah makan…?Nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?”








Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya….apabila dia bertanya pada saya…”Abang dah solat?...abang tak pernah solat ke?.....Paannggg..!!satu tamparan kuat saya berikan di pipinya….perasaan geram..marah dan rasa terhina….bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya…dia menangis terisak-isak……saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya…..dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya.
Ustaz pernah suatu hari…dia ingin bermanja dengan saya…..membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng…untuk saya …pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam handphone……ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya….saya tolak pinggan …sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya…..dengan linangan air mata….dia mengutip setiap butiran nasi goreng yang berhamburan ke lantai…
Ustaz saya bertambah lupa daratan…saya habiskan masa berhibur dan berlibur dengan kawan-kawan di luar..dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati dan meninggalkan saya rupanya dia tetap tabah dan bersabar…..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan dengan jalan yang dimurkai Allah.





Ustaz….pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yang tahu dia berbohong.
Ustaz suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah…dan saya kira itu adalah balasan…apabila saya terlibat dengan kemalangan….tulang paha saya patah dan dan sememangnya saya tidak berdaya utk bangun….hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya….ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali…..berak kencing saya… dia tadahkan… dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan geli….dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya dan memakaikan pakaian utk saya….bila saya mengerang sakit kerana kaki yang bengkak di tengah malam…berdenyut-denyut sakitnya…dialah yang bangun …..dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit…sehingga saya rasa lega dan tertidur….tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi…….risau saya mengerang kesakitan lagi.


Ustaz,isteri sayalah yang menyuapkan saya makan…dia sendiri tidak akan makan…melainkan setelah saya kenyang….dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak dan selera saya
Bila saya kenangkan kembali….sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu… datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat…kekasih saya..lagi lah..apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun…dia tidak mahu lagi..menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huh..sekarang baru dia kata saya suami orang..dulu….dialah yang menghasut dan memberikan harapan pada saya untuk membenci isteri saya... ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan...Ustaz…..saya …kasar..kejam dan zalim kepada isteri yg menyayangi saya….besarnya dosa saya…..amat menyesal rasanya.


Ustaz….ketika saya boleh berjalan ..sedikit demi sedikit…dan saya beransur pulih….isteri saya jatuh sakit…..badannya menjadi kurus kering….tiada selera makan…terbaring..tak bermaya…..kata doktor yang merawatnya….isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati….hati saya menjadi sebak..kerana saya tahu sayalah puncanya….
Ustaz kesihatan isteri saya makin teruk…..mukanya makin pucat….tetapi dia tetap senyum….saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun dan maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya….dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”……berderai airmata saya hancur hati saya….pilu bercampur sebak yang amat sangat…diikuti dengan perasaan menyesal.






Ustaz selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan…..saya menjaganya setiap hari….saya belai rambutnya saya kucup dahinya…sambil airmata ini tidak berhenti—henti mengalir…”Jangan menangis bang….bukan salah abang…..mungkin saya ni yang tidak pandai mengambil hati abang…”Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lagi….sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya…..malah ada yang memuji saya ….kerana beranggapan saya suami yang amat menyayangi isteri…..ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.


Ustaz…..isteri saya ada berkata…dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya..kerana masanya utk menghadap ilahi semakin hampir….saya meraung….merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya…tapi katanya…setiap yang hidup pasti akan mati…dan dia meminta saya menjaga diri baik-baik….kerana dia tidak boleh lagi menjaga saya….ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah….apabila dia mengucapkan kata kata terakhir itu.
Ustaz…tepat jam 3.00 ptg…setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya….dengan bebanan dosa dan jutaan kesalan yang menerjah hati ini…saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.


Ustaz jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini…..apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kepada isteri ….akan diampunkan Allah….tolonglah ustaz saya amat menderita…..jiwa saya terseksa…..mungkin ini hukuman yang patut saya terima.
Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik….jangan lupa tunaikan solat….berbuat baik… takutlah kepada Allah….dan jika bertemu dengan insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya sayangilah dirinya.”
Ustaz sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah lagu untuk saya dengar dan hayati….lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati….kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu…dia harapkan dari saya….Di dalam nota itu dia menulis 



“Abang..dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu…Dahulu...saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang…..mendengar cerita abang….menyambut abang pulang dari kerja….bergurau dan bermanja dengan abang…..memeluk abang ketika tidur…..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…..sayang abang….selamanya.
 
Ustaz ….saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pada ustaz….kerana inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pada ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang……Ustaz….saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereeka yg bergelar suami….sayangilah isteri anda….selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu…janganlah terjerumus dengan kesilapan yg saya lakukan…pasti anda akan menyesal tak sudah…..
Terima kasih ustaz….doakan saya…….

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Tuesday, October 11, 2011

Deen is number ONE!


Assalamualaikum ..aasif jiddan...minta maaf..sorry....sebab 
lama tak update...ana sedikit busy dengan homework yg byk..hehe...
Alhamdulillah,mungkin ada sedikit tips yang ingin
dikongsi...hehe...tips apa tu?jeng3...
nak cakap english jap ea...heee
semoga bermanfaat!!(^_^)

DEEN is The Most Important!

erm...like interesting what you see above....i'm very attracted to read that picture
at facebook...
very2 interesting...
which is stated in hadith :

Abu Hurairah, may Allah be pleased with him, reported:
Allah's Messenger (may peace be upon him) said: A woman may be married for four reasons: for her property, her status, her beauty and her religion; so try to get one who is religious, may your hand be besmeared with dust (may you enjoy welfare).


Alhamdulillah if you find women with all of these aspects.

But for the the sake of this thread, let's just look at them individually. If she has property and is loaded and you marry her for that. It may keep you happy for a little bit, but ultimately, her property and wealth is her own and it will never truly be yours. What's hers is hers and what's yours is hers. Plus, her property and wealth can always be taken away.

If you marry her for her status, then again, it may make you happy but you are not marrying her for her only her status and it may cause some problems in the relationship. How long is a status going to last? It may bring you benefits, but it isn't enough for a stable relationship.

Beauty is a beautiful thing, but like most things in this world the outer shell gets old and what you found beautiful, is now old and ugly. It happens to everyone that's why plastic surgery is on the rise now so people can retain their youth, but if you marry someone for only their beauty (and with this I mean outer), then you are marrying someone for a temporary basis, because once their beauty fades will you want them anymore?

Religion is the most important thing, especially if they are firm on the religion. If you think about it, if a sister has religion then their status in the eyes of Allah will be raised, because what she does for the deen and you (she'll know the role of the wife and follow it). Her beauty will always be there (both outer and inner) as the nur will show on her face and her heart. And her property in Jannah will be amazing, plus we all know the best way to get money is to give it and if your wife gives a lot then she'll be rich.

More importantly, even if you are not following the religion perfectly, and let's be honest none of us are, then the deen of your wife will be ingrained in you whether you like it or not. When she constantly is making dhikr, you'll remember that and try to follow her.

Even if you don't, you'll remember the dhikr and inshallah remember Allah through that. Even when they lose everything, their deen will be there.(^_^)

a

 

so...let us "renung-renungkan...dan selamat beramal"...heee
ilalliqa'...wassalam...

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Friday, October 7, 2011

Subhanallah...






Dont say HELLO Say ASSALAMUALAIKUM
Dont say THANKS Say JAZAKUMULLAH KHAIRAN KATHIRA
Dont say TC BYE Say FII AMAN ALLAH
Dont say GREAT Say MASYAALLAH
Dont say OK Say INSYAALLAH
Dont say IAM FINE Say ALHAMDULILLAH
Dont say WOW Say SUBHANALLAH.


Assalamualaikum...I got this from my friend at facebook....although it quite simple,but actually,very very a good tazkirah for us...mashaAllah....love this so much.... (^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)