Sunday, July 31, 2011

ENCIK RAMADHAN LAGI!!...(^_^)

Assalamualaikum...hai korang!!!:)
encik ramadhan dtg lagi....hehe
ok...ape perasann korang sume???
best tak?best kan?kan3?heeeeeee



alhamdulillah...sronok sgt apabila tibanya bulan ramadhan..
kenapa??
sebabnya bulan ramadhan ni bulan ibadah..dan banyak kelebihan 
bulan RAMADHAN ni...iaitu :

1.Ramadhan bulan ibadah
2.bulan kerahmatan dan keampunan
3.para malaikat merendahkan sayap untuk menghitung pahala berganda
4.ramadhan bulan berpuasa (of couse la...cape tak poce,xleh dpt duit raye..hehe)
5.bulan kesabaran dan keinsafan
6.lapar dan dahaga mendidik jiwa,menundukkan nafsu ,mengawal indera


7.Pintu syurga dibukakan & ditutup pintu neraka
8.dibelenggu syaitan yang durjana..:)



9.dihentikan azab di pusara

best kan kalau semua orang tahu tentang kelebihan bulan RAMADHAN ni..
pastinya ramai yang akan bergegas dan merebut peluang yang ada
untuk top up amalan byk2.....
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Cik A :"oh,camtu...aku nk solat sunat byk2 la..."
Cik A :"aku nk cuba pakai tudung la.."
Cik A : "tak nak mengumpat la"
CIK B : biar betul???
Cik A :"ye la...lps bulan ramadhan nnti tak dpt nak buat dah..."

EH...KEJAP2!!

tapi kawan2...siapa kata lepas bulan ramadhan kita tak dpt 
nak buat semua tu...???siapa kata?
boleh laa...dan seeloknya istiqamah dgn apa yang kita lakukan 
dalam bulan ramadhan tu dalam bulan-bulan yang lain....
istiqamah tu bermaksud berterusan melaksanakan perintah Allah...
ianya sangat3 dituntut....(^_^)
okeyh??


Bulan Ramadhan juga adalah satu-satunya bulan Islam yang disebut di dalam Al-Quran. 
Bulan-bulan lain tidak pernah disebut dalam Islam. Bulan Ramadhan adalah bulan di mana Al-Quran diturunkan, malahan kitab Samawi yang lain seperti kitab Injil, Taurat dan Zabur juga turun pada bulan Ramadhan.




Pada bulan Ramadhan, syaitan-syaitan diikat. Isu syaitan diikat ini pun ada beberapa perselisihan pendapat ulama.  Terdapat dua pendapat tentang syaitan diikat.
  • Syaitan diikat secara fizikal. Ini bermakna syaitan dibelenggu dan memang tidak dapat berkeliaran.
  • Syaitan dilemahkan, dan perkataan ikat itu sebagai sindiran kepada syaitan di mana syaitan terhalang dari mengganggu orang yang beriman.
Berkaitan pendapat pertama, 
ada pertanyaan jika syaitan diikat secara fizikal,
mengapa orang masih berbuat jahat?

Kata ustaz, 

"hati itu ibarat tempat pembakar roti canai dan syaitan itu api.
Setelah lama memanaskan pembakar roti itu, 
meskipun api sudah dipadamkan namun tempat 
pembakar roti canai itu masih panas. 
Sama juga halnya dalam keadaan ini. 
Setelah 11 bulan syaitan membakar hati, 
1 bulan masih terasa panasnya meskipun syaitan dibelenggu."(^_^)


Di bulan Ramadhan, amalan dilipat gandakan. 
Pada bulan Ramadhan, pahala amalan bagi perkara sunat ialah pahala sunat+pahala wajib. 
Manakala pahala amalan bagi perkara wajib ialah 70 kali ganda dari bulan-bulan yang lain. 
Namun begitu, pahala amalan di Masjidil Haram dan sekitarnya ialah 100,000 kali ganda.
Masjidil Haram dan sekitarnya adalah satu-satunya tempat di mana umat Islam
dapat bersolat tanpa had. Selepas Asar pun boleh solat sunat, tidak seperti tempat lain di mana ia diharamkan.
best kan kawan2??


tengok betapa saynagnya Allah pada kita...Dia anugerahkan 
satu bulan yang mana amalan yang kita lakukan 
dilipatgandakan pahalanya...
jadi TIADA SEBAB untuk kita tidak sayang pada ALLAH...
sayang Allah kan??
cik doktor pun sayang Allah...

ok...sampai sini je kot..semoga bermanfaat..kalau salah betulkan ye...
ilalliqa'
renung2kan dan selamat beramal...heeee
wassalam....(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Saturday, July 30, 2011

"Tiada tuhan selain ALLAH"

Bismillah...
Assalamualaikum kwn2..:)


ok..now..the point is kalimah لا اله الا الله
today...in class...during study add math...sir Rozai said...about
kalimah لا اله الا الله ....

cikgu rozai kata,ada hadis yang mengatakan 

"Sekecil-kecil iman adalah mengalihkan batu di jalan,dan sebesar-besar iman adalah
menyampaikan kalimah لا اله الا الله

kalimah itu merupakan kalimah yang penting...
sebab nya...dgn kalimah tu...kita dpt smpaikan islam...
yang mana kalimah itu bermaksud "Tiada tuhan selain Allah"

wlaupun cuma sepotong ayt...
tetapi maknanya sgt cantik untuk difahami...

dari Allah kita dtg,kepada Allah kita kembali..
yang beri rezki kat kita adalah Allah..
datangnya rezeki,kesihatan,keluarga,udara,bumi dan semua yang 
kita dapat....semuanya tidak lain tak bukan..
hanyalah dari ALLAH...

Allah yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu...
contohnya jika kita mkn hari ini...
orang tanya dari mana dpt mknn tu?
dari Allah....
dari mana dapat hadiah tu?
dari Allah...

dan apabila kalimah itu sentiasa di ucapkan....
maka akan wujudnya suasana Islam yang sebenar...
oleh itu...hanya dengan kalimah لا اله الا الله
Islam akan tersebar luas....insyaAllah...ok lah..itu saje..
smga bermanfaat...
ilalliqa'..
wassalam....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Encik Ramadhan!

Salam kawan sume...ha...dah tak sabar kan nk sambut kedatangan encik ramadhan...encik ramadhan pun akn dtg ke rumah kwn2 kan..?dah wat preparation blm?nnti kalau encik ramadhan dtg,korang nk smbut die cmne,,so..Ready!heee...ok...kali ni post pendek je..sebab busy sikit...cik doktor hrp ramadhan kali ni kita dpt topup amal byk2 keyh...salam

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Wednesday, July 20, 2011

Kek Besar!:)

Assalamualaikum kawan2...lama tak jumpa cik doktor ye...itu maknanya,,,kawan2 sume sihat2 belaka...kerana tak jumpa cik doktor..kan3?(^_^)

erm....berkaitan dengan tajuk kita..KEK BESAR!!adakh yang ini?


atau yang ini??





semuanya bukan...ha..sedap kan...ammm...dap2..cedap giler...

heee...
maceh kepada encik Z kerana memberikan sy kek2 ini..kikiki
terharu sgt lah...
nangis terharu ni...:)

hari ni BIRTHDAY CIK DOKTOR laaa...thank you Allah...sudah 17 tahun ana bernafas,
berjalan di dunia Mu,mecari ilmu kerana Mu...mencari cinta Mu...:)

and tu sebab ade gmbar kek tu....rmai yg wish..terima kasih kepada 
kak nadiah,zinjunior,:),abah,mama,taufiq,abg adib,pia,farah,kawan2 kelas,najla
(thanks bagi t-shirt muslimah,cun2,i like),ustazah fitri,haziqah,hannan,ceyra,ce-ar,byha,azriena,warrdah,qiela,pina,dan embah...
and SEEEMUUUA  yang tak tersebut....
terima kasih byk2....tak taw nk bls cmne..
semoga Allah yang membalasnya....:)

alhamdulillah..sekarang cik doktor telah cukup 17 tahun...yea!!cik doktor dah dewasa...hehe...
tajuk itu dipilih kerana encik Z telah memberikan cik doktor kek yang sungguh besar,,,hehe...
trimas!!!:)

lawak sungguh peristiwa mlm itu...hehe....

apa2 pun thanks kpd sape2 yg telah 
membuat hari cik doktor ceria hari ini...

dan lagi satu....PERTANDINGAN FORUM REMAJA hari ini telah dimenangi oleh pasukan 
forum SMKA SIMPANG LIMA!!!alhamdulillah..:)
dianggotai oleh :
Nur Nabilah bt Maruziki(pengerusi forum)
Nurul Hannan bt Mohd Safari ( panel 1)
Anis Syahirah bt Saiful Baharin (panel 2)
Nursyahirah Aliya bt Mohd Misdon (panel 3)

maceh kawan2...sbb beri krjasama yg baik...korang mmg terbaek lah...!!
terbaek dari ladang...hehe...
terima kasih jugak pada cikgu2...cikgu alim,cikgu shafiah and cikgu ahmad...!!
thanks cikgu!!!
(^_^)

and,,,,last skali...ape ye...cik doktor belajar satu benda iaitu
SYUKUR DAN TAWAKKAL...
2 perkara la..bukan 1..
:)
bersyukur kerana Allah masih panjangkan umur cik doktor..
dan tawakkal setelah kita berusaha..
sesungguhnya Allah tahu apa yg terbaik untuk hambaNya...
so,,if kawan2 rasa kecewa dgn something yg kwn2 tak dpt...
never give up but wake up!
because Allah know what better for us..(betul ke ayat tu)hehe
tak reti speaking lah..

erm..tu je kot...thanks buat kwn2 yg sokong tadi..:)
syg korang lebih...:)
ok lah..macam biasa...
ilalliqa'..
wassalam...

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, July 14, 2011

Say about NIQAB....

Bismillah....dengan nama Allah saya bermula...(practice forum)heee :)

erm...actually nk ckp psl niqab or purdah or burqa...pe lagi ea istilahnya...i'm not sure la..erm..cik doktor cuba2 untuk pakai...tapi...mungkin tak tercapai kot niat tu...juz mencuba untuk pakai....

  
cik doktor wearing a niqab....ok tak?? :)

cik doktor lagi...heeeee
  

heee..........ok tak ye....

tapi...

tak taw la...

saja2 je tu cuba pakai.....ok lah..tu je...heee...ilalliqa'....:)
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Cik Doktor Tak Nak PLKN!!!

Assalamualaikum...salam aspirasi saya tujukan buat teman2 sekalian....eceh....mentang2 la cik doktor bakal menyertai pertandingan forum tidak lama lagi...hehe...kena praktis....PRACTICES MAKES PERFECT!!
(^_^)

ok...actually cik doktor nak cakap about PLKN....dah 2 kali cik doktor check dekat laman PLKN tu...tulisannya tetap sama...

MAAF!anda tidak terpilih untuk menyertai program latihan khidmat negara...


heeeeeeeeeeeee....:)
senyum lebar saya...alhamdulillah....katakan tidak pada PLKN...hehe...
cik doktor tak mo pergi...oh,tidak...hehe...
cik doktor nak cuti la 3 bulan tu...kalau tak pun nak kerja dekat kantin sekolah MAMA....

tapi...teringat pulak Sofi kata suruh latih budak debate....dia tak percaya aku kerja kantin nnti....takpe2...
tengoklah nanti...hehe...kalau dia taw aku mention nama dia ni mesti dia marah...haha...jalok ngapuro seng okeh2...haha



erm..berbalik pada PLKN....buat encik Z....saya tak dpt PLKN..!!!!hehe....awok dulu dapat kan dekat negeri yang jauh tu kan...hehe....bersyukur sgt ni..(^_^)

erm...buat kwn2 yg dpt,,TAHNIAH!CONGRATULATION!MABRUK!
hehe
buat merah,azrina,noni,keyda....chayok2!PLKN menanti...hehe....tapi ada yang nak pergi tapi tak dapat...nape korang nk pergi?tak faham....hehe...depends la kan...ape la cik doktor ni...kan pendapat masing2...erm..ok lah..itu saje kot...cik doktor baru habis test....sabtu ni ada pertandingan tokoh puteri peringkat negeri pulak....khamis nya pertandingan forum di sekolah tercinta...SMKA Simpang Lima...

ok lah...nk study...ilalliqa'
ilmu yang cik doktor dapat hari ni byk...one of them is................................

JIKA KITA BERADA DI PIHAK YANG BENAR,BERANILAH!KERANA ALLAH ADA BERSAMA KITA...
~credit for kawan yang menghadapi masalah tadi...sabar je keyh...:)

seperti biasa,cik doktor akan cakap..
ilalliqa'
wassalam........
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Nak Jadi Cemerlang tak???(PART 2)

04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.
06.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

07.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Nak Jadi Cemerlang tak???

Assalamualaikum kawan2....heee....
lame tak bersua....hehe....nk post something yg sgt2 bermanfaat...dpt ni time search kat
iluvislam tadi..maybe ade kwn2 yg dah baca...but,,for korang yang belum baca...baca keyh!!terbaekkk lahh...




Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.

01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

ada lagi..tapi...nanti ok...:)
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Monday, July 11, 2011

Long Time No see...:)

Assalamualaikum...long time no see lah..hehe
ye ke ayat tu betul..macam tak je...
maaf lah ye...cik doktor agak sibuk la kebelakangan ni...
dengan PPIM lagi...test lagi...
esok cik doktor akan mengambil test...bukan test memandu...tapi..ujian selaras 2...
oh tidak...esok ana akan jawab 4 subjek..








BM,PSI,PQS dan KIM...best kan??

kalau best jawabkan lah...oh,tidak....















biasalah..
mengikut kebiasaan...cik doktor membaca buku laz2 minit....adik2 jgn ikut ok..:)

erm...alhamdulillah...PPIM hari tu...cik doktor dpt tokoh puteri sulung...peringkat daerah...:)
sabtu ni peringkat negeri..doakan ea...
lagi satu...doakan test cik doktor berjalan dgn lancar dan jayanya ok...

ni tga nk tengok PLKN...tak boleh bukak pulak...adoyai....cuak nyer....ntah dapat ke tak...i hope not...i dont want to goooo...
ok lah...tu je laporan hari ni...hehe
ilalliqa'
wassalam...:)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Ada Apa dengan susu kambing??

Assalamua'laikum.



Kepada para sahabatku sekelian, pada kesempatan ini ingin saya kongsikan sesuatu perkara yang mungkin sudah ramai yang telah mengetahuinya dan mungkin ada juga belum mengetahuinya iaitu khasiat susu kambing – satu sunnah yang semakin dilupakan.

Sabda Rasullah s.a.w, " Tidak ada seorang nabi pun yang tidak terkecuali terlibat di dalam pengembalaan kambing". Kemudian bertanya sabahat, apakah tuan juga pengembala kambing? jawab Rasullah, "Ya.saya juga pengembala kambing untuk penduduk Mekah "
Kenapakah kambing menjadi pilihan Allah untuk disebut didalam Al-quran. Ini adalah kerana,kesukaran mengembala kambing agar sentiasa duduk di dalam jemaah merupakan satu ujian Allah untuk melatih para nabi tentang erti kesabaran. Seperti yang anda semua tahu menternak kambing bukanlah mudah dan perlukan kesabaran yang tinggi. Oleh itu, jika seorang nabi yang bakal menjadi nabi lulus dalam ujian berkenaan, maka Baginda mampu untuk mendidik umatnya yang mempunyai pelbagai ragam.
Jika kita lihat, susu kambing sememangnya mempunyai pelbagai keistimewaan. Ia mempunyai enzim-enzim yang penting untuk manusia serta mengandungi pelbagai jenis vitamin, protein yang boleh menjadi ubat bagi penyakit-penyakit seperti allergik, radang sendi dan lain-lain malah, ia juga amat sesuai untuk diamalkan oleh warga emas. Disamping itu, susu kambing juga begitu khasiat kepada bayi yang terkena penyakit kuning dan dapat mempercepatkan proses penyembuhan dengan izin Allah.
Bagi penghidap penyakit insomnia (susah tidur malam) pula,amalan meminum segelas susu kambing panas sebelum tidur merupakan amalan Rasulullah yang menyebabkan nabi mudah tidur dan mudah juga berjaga untuk bersembahyang malam.

Sabda Rasullah s.a.w, "Peliharalah kambing kerana padanya terdapat keberkatan". Menurut fakta sainstifik, susu kambing mempunyai khasiat yang dapat memanaskan tubuh badan. Apabila seorang kanak-kanak itu meminumnya, badannya akan menjadi suam dan toksik-toksik di dalam badannya akan keluar bersama air besar dan akan menyebabkan kanak-kanak berkenaan membesar dengan sihat.

Pada asasnya, susu berperanan memberi kekuatan tubuh badan kepada bayi dan dapat meningkat daya IQ seorang bayi. Ini adalah kerana ketika bayi berada di dalam tempoh penyusuan, otak dan minda bayi sedang berkembang dengan pesat . Ketika itulah bayi dikatakan sangat memerlukan protein dan badannya memerlukan antibodi yang banyak.

Pakar- pakar pemakanan sedunia telah bersetuju bahawa komposisi susu ibu dengan susu kambing hampir sama antara kedua-duanya. Susu kambing mengandungi 3.1% lemaknya, sama dengan peratus lemak susu ibu.  Dari segi protein nya pula susu kambing mengandungi 3.7% dan peratusan ini juga sama dengan peratusan protein yang dapat di estrak daripada susu ibu. Kerana itulah, pada zaman Nabi S.A.W, susu kambing menjadi alternatif kepada ibu ketika mana ibu tidak dapat menyusukan anak atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan. Sebab itulah, amalan meminum susu kambing ini amatlah digalakkan kerana ia mempunyai hikmah yang cukup besar dan berpontesi melahirkan anak yang SUPER (yang hebat, cerdik ,cerdas, dan IQ yang tinggi). Pada zaman ini, amalan ini sudah kurang kita lakukan sebabnya kita semakin jauh meninggalkan sunnah ini.

Bagi orang dewasa, manfaat susu kambing adalah amat banyak untuk dirungkaikan. Antaranya susu kambing ini bersifat pelawas dan amat berguna untuk memudahkan proses penghadaman , ia juga dapat merawat penyakit sembelit dengan segera.
Menurut "Kitabul-alttaimah" menerusi hadis yang diriwayatkan oleh Iman Muslim, telah disebut secara jelas bahawa minuman yang paling disukai oleh Nabi Muhammad s.a.w ialah susu kambing dan menjadi sunnah bagi kita yang mencintai Rasullah s.a.w menjadikan amalan meminum susu kambing sebagai minuman harian kita yang sihat lagi berpahala (kerana mengikut sunnah).

Dalam hadis lain, Nabi Muhammad S.A W bersabda bahawa "Hendaklah kamu berpegang kepada kambing (mengambil manfaat daripada kambing: iaitu daging, bulu, kulit dan susunya) kerana itu ialah kenderaan mu didalam syurga". Dalam sepotong hadis yang lain ada menyatakan Nabi Muhammad s.a.w sangat suka meminum susu kambing yang mentah (belum dimasak).

Dalam al-quran ada disebut "Dif'un Mamanafiq" yang bermaksud memanaskan. Sebab itulah molekul-molekul susu kambing ini tidak akan hilang walaupun kita menyejukkannya kerana ia mengandungi kalori yang tinggi. Apabila kalorinya tinggi, ia dapat membekalkan tenaga yang banyak kepada badan serta memanaskan darah. Sebab itulah Nabi s.a.w sangat suka meminum susu kambing kerana Baginda tahu akan kelebihannya.

Disamping itu, susu kambing juga membekalkan kekuatan tenaga batin kepada kaum lelaki dan kaum perempuan. Mungkin ini dapat menyelesaikan masalah mereka yang belum mempunyai anak atau bagi mereka yang berhasrat untuk meramaikan lagi bilangan anak. InsyaAllah dengan mengamalkan amalan meminum susu kambing, kita akan peroleh kesejahteraan, selain melahirkan zuriat-zuriat yang baik , cerdik dan pintar.
Jika sesuatu itu merupakan sunnah Nabi, pasti ada hikmat disebaliknya, seperti digambarkan bahawa, Nabi tidak bercakap mengikut hawa nafsu nya tetapi baginda sentiasa melakukan sesuatu berlandaskan kepada wahyu allah semata-mata.
Itulah keindahan Islam. Cuma sekadar susu kambing yang biasa namun mempunyai banyak manfaat dan kebaikan yang dapat diperolehi daripadanya, itulah kuasa Allah s.w.t, Yang Maha menjadikan sesuatu penuh dengan hikmah dan tidak pernah terlintas di akal fikiran. Wallahualam.
Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)