Friday, April 29, 2011

saya,,,,sayang....(^_^)

Assalamualaikum..
erm....lama dah tak tulis pape kat blog pink ni....
busy sikit...
masuk debate bahasa arab,dgn exam mid year yg smkin dekat...netball...huh...penat..
tapi..best..
erm...and demam!!!mula2 juz sakit tekak je...batuk2....pas,,gi klinik,,jumpa Dr.Huda...dia kata demam...
nak mc tak?
tak nak...saya masih mampu dtg sekolah dan belajar...hehe(belagak)
alhamdulillah..Allah beri kekuatan untuk dtg jgk sekolah and belajar...dan Alhamdulillah Allah permudahkan segalanya...belajar kimia tadi BEST!


sambil kat kelas tu fikir2 apa nak tulis kt blog hari ni...




ha....akhirnya...dapat dah..
tajuk apa yg nak diperkatakan dan dibincangkan...hehe
tentang CINTA...
sape dalam dunia ni yg xde rasa cinta..??awak???tipulah tu....tiap org mesti ada rasa tu...hari ni nak citer tentang >>>>>>>>>>


1.CINTA KEPADA TUHAN
As a muslim...kita hanya ada satu tuhan yang Maha Esa...iaitu Allah.
Sebenarnya agama mana pun mesti mengatakan cinta yang paling tinggi adalah cinta kepada Tuhan....betul tak..
In Islam...Allah is our God...Allah yang menciptakan kita..yang mengatur segala kehidupan kita dgn ckup cantik..Allah sayang pada tiap2 hambaNya...so..there is no reason for us to not to love Allah too...(^_^)




satu ketika dahulu..hehe...saya pernah rasa cinta pada manusia..erm...bukan parent or siblings..tapi...'kawan'..
faham kan?hehe
saya tak taw la dulu kenapa saya tak fikir apa2...budak2..huhu
but,,someday...saya rasa sedih yg amat sgt....xtaw cmne nk ckp...because rasa tu rasa yg tak boleh nk dicerita...
sng citer...
alhamdulillah...Allah beri petunjuk pada saya...dan kawan2 byk membantu..saya tidak lagi rasa ingin mencari cinta manusia yg hakikatnya hanya sementara...
actually..memang susah nk berubah....dan ianya sgt memerlukan pengorbanan yg SANGAT SANGAT SANGATTTT BESAR!!






Satu je saya fikir...kalau saya syg Allah better saya stop...dari sy lalai dgn cinta manusia dan saya lupa cinta Allah...erm....so..skrg saya nk 'org tu' faham....bahawasanya...jeng3...hehe


saya nak biarlah hubungan antara kita cuma kawan...dan bila waktunya sampai...petiklah bunga tu dari taman...hehe...sbb saya tak nak mencintai awak berdasarkan nafsu semata...saya takut Allah tarik balik kembali apa yg Allah beri pada saya iaitu hidayahNya...cinta tak salah...tapi,kita yg salah mengenal cinta....saya sayang Allah dan saya menyayangi awak juga...kerana saya sayang awak lah saya bagi tahu perkara ni..(^_^)ok?






mesti ada yg kata...
"alah..hipokrit la lu"
"belakon je tu"
and....watever....bla..bla..bla...


(^_^)
saya tak boleh kata apa2...juz SENYUM!tak perlu kata apa2..biase lah tu...
saya pernah laluinya...kerana perubahan yang kita lakukan tak semestinya diterima oleh semua orang...TAPI...ingat!bahawa kita ada Allah...peduli la apa orang kata...
ok lah..ilalliqa'wassalam.....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, April 21, 2011

Jika Aku Jatuh Hati



Bismillahirrahmanirrahim...

Ya Allah...
Jika aku jatuh cinta,
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya PadaMu,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu...


Ya Muhaimin...
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...


Ya Rabbana...
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling daripada hatiMu...



Ya Rabbul Izzati...

Jika aku rindu,

Rindukanlah aku pada seseorang,
Yang merindui syahid di jalanMu...


Ya Allah...
Jika aku menikmati cinta kekasihMu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya,
Bermunajat di sepertiga malam terakhirMu...


Ya Allah...
Jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu...


Ya Allah,
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
Jangan biarkan aku melampaui batas,
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu...


Amin ya rabbal alamin...

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Saturday, April 16, 2011

Kasih Sayang..(^_^)

Selama kalian bersahabat denganku, apakah menurut hati kalian aku ini mencintai kalian atau tidak mencintai kalian?

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari seorang laki-laki dan wanita, dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya saling mengenal. Sesungguhnya orang mulia di antara kamu di sisi Allah adalah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Mengenal." - Surah Al-Hujuraat [49]:13

Malulah jika mengaku Islam, tetapi tidak memahami kasih sayang sebenarnya.
Sedih melihat saudara-saudari yang kebanyakan Muslim tetapi meyakini hari tertentu sebagai simbol kasih sayang.

Semoga itu hanyalah kerana minimumnya ilmu - daif terhadap ajaran.
Semoga diberi kekuatan dan semangat untuk mengkaji dan mengaji sehingga menjadi faham dan terkumpul dalam lingkungan orang yang soleh.

Padahal jika kita lebih jauh mengenal Islam, sesungguhnya Islam adalah agama yang penuh kasih sayang.

Tahukah bahawa hari kasih sayang Islam versi Rasulullah Muhammad SAW?

Fathu Makkah, yang diabadikan dalam Al Qur'an sebagai Fathan Mubiiina (kemenangan yang nyata) terjadi pada bulan Ramadan, tepatnya pada tanggal 10 Ramadan tahun ke-8 Hijriyah.
Pasukan Islam dari Madinah masuk ke kota Makkah dengan damai tanpa peperangan.
Diizinkan Allah memperoleh kemenangan besar. Ribuan tawanan musuh diberi amnesti massal... Rasulullah berpidato kepada ribuan tawanan perang.

"...hadza laisa yaumil malhamah, walakinna hadza yaumul marhamah,wa antumut thulaqa...."

Wahai manusia, hari ini bukan hari pembantaian, melainkan hari ini adalah hari kasih sayang, dan kalian semua merdeka kembali ke keluarga kalian masing-masing.

Pasukan Islam mendengar pidato itu merasa terkejut juga.Berjuang hidup mati, diperhinakan sekian lama; tetapi ketika kemenangan sudah di genggaman, musuh pula dibebaskan.
Itu pun belum cukup. Rasulullah SAW memerintahkan rampasan perang dan pelbagai harta benda dan ribuan unta diberikan kepada para tawanan.

Sementara itu pasukan Islam tidak memperoleh apa-apa.Mereka mengeluh dan memprotes.Mereka dikumpulkan dan Muhammad SAW bertanya:

"Sudah berapa lama kalian bersahabat denganku?"
Mereka menjawab; sekian tahun, sekian tahun.
"Selama kalian bersahabat denganku, apakah menurut hati kalian aku ini mencintai kalian atau tidak mencintai kalian?"
Tentu saja sangat mencintai.
Rasulullah SAW mengakhiri pertanyaannya:
"Kalian memilih mendapatkan unta atau memilih cintaku kepada kalian?"
Menangislah mereka kerana cinta Rasulullah SAW kepada mereka; cinta yang tidak boleh dibandingkan dengan bumi dan langit.

"Cintailah manusia seperti kamu mencintai dirimu sendiri. - H.R. Bukhari
Islam sangat melarang keras untuk saling membenci dan bermusuhan, namun sangat menjunjung tinggi akan erti kasih sayang terhadap umat manusia.

Rasulullah saw. bersabda :
"Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap sudaranya lebih dari tiga hari." (HR. Muslim).
Di sini jelas bahawa kita dianjurkan sekali untuk saling menjaga dan menghargai antara satu sama lain sebagai tanda kasih sayang.

Dalam hadis Nabi SAW :
"Perumpamaan orang-orang Mukmin dalam hal kecintaan, kasih-sayang dan belas kasihan sesama mereka, laksana satu tubuh. Apabila sakit satu anggota dari tubuh tersebut maka akan menjalarlah kesakitan itu pada semua anggota tubuh itu dengan menimbulkan insomnia (tidak boleh tidur) dan demam (panas dingin)." - HR.Muslim

Bahkan dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Baihaqi melalui Anas ra. Nabi SAW bersabda :
"Tidak akan masuk syurga kecuali orang yang penyayang."

Jadi jelas bahawa yang masuk surga itu hanyalah orang-orang yang mempunyai rasa kasih sayang yang tanpa dibayangi dengan niat-niat jahat.
Rasa kasih sayang yang diniatkan kerana Allah, bukan kerana keuntungan dan kesenangan duniawi.
Makna kasih sayang tidaklah berhujung, sedangkan rasa kasih sayang adalah sebuah fitrah yang mesti direalisasikan terhadap sesama anusia sepanjang kehidupan di dunia ini ada.
Ini bererti bahawa Islam tidak mengenal waktu, jarak dan tempat akan sebuah kasih sayang baik terhadap teman, sahabat, kerabat, dan keluarganya sendiri.
Sebuah kisah lain yang menarik ketika Amr bin Ash menaklukkan kota Mesir.
Saat itu datanglah seekor burung merpati di atas khemahnya.
Melihat kejadian ini, kemudian Amr bin Ash membuat sangkar untuk merpati tersebut di atas kemahnya.
Tatkala dia mau meninggalkan perkemahannya, burung dan sangkar tersebut masih ada.
Dia pun tidak mhau mengganggunya dan dibiarkan burung merpati itu hidup bersama sangkar yang telah dibuat.
Maka kota itu dinamakan sebagai kota fasthath (khemah).
Jelaslah bahawa ajaran Islam sangat menjunjung tinggi kasih dan sayang.
Kita perlu mencontoh teladan Nabi SAW dan para sahabat dalam perkara ini.(^_^)

ilalliqa'
wassalam..

artikel iluvislam...

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Husnuzzon dgn Diri Sendiri!

Assalamualaikum....erm...taw tak apa makna husnuzzon??husnuzzon maknanya brsangka baik....bersangka baik pada diri tu penting....dan plg pnting brsangka baik pada Allah....erm..ni ada satu artikel tntg bersangka baik pada diri sendiri....keyh?semoga bermanfaat!(^_^)



APA YANG ANDA KATAKAN TERHADAP DIRI SENDIRI JAUH LEBIH PENTING DARIPADA APA YANG ORANG LAIN KATAKAN TERHADAP ANDA. OLEH ITU, KATAKAN SESUATU YANG POSITIF KEPADA DIRI SELALU, ITU PETANDA ANDA TELAH BERSANGKA BAIK TERHADAP DIRI SENDIRI…

INGATLAH, BERSANGKA BAIK TERHADAP DIRI SENDIRI ADALAH MODAL UNTUK BERSANGKA BAIK KEPADA ORANG LAIN!

Syarat utama bagi kejayaan dalam sesuatu komunikasi (perhubungan) ialah kepercayaan. Yang dimaksudkan dengan kepercayaan dalam perhubungan ialah rasa percaya seseorang terhadap orang yang dihubungi – jika perhubungan itu keluar. Atau kepercayaan seseorang terhadap dirinya sendiri – jika perhubungan itu ke dalam diri sendiri.

Sekiranya kepercayaan seseorang itu tinggi terhadap dirinya sendiri, maka ia akan berjaya dalam komunikasi dengan dirinya sendiri. Sebaliknya, jika kepercayaan seseorang sudah terjejas, apalagi jika sudah pupus, maka sukarlah komunikasi berlaku samada secara dalaman atau luaran.





Komunikasi dalaman, sangat berkait dengan kepercayaan terhadap diri sendiri. Sedangkan komunikasi luaran berkait dengan kepercayaan terhadap orang lain. Kita akan gagal berkomunikasi dengan diri sendiri jika kepercayaan terhadap diri sendiri menjadi lemah. Dan begitu juga, kita akan gagal berkomunikasi dengan orang lain jika kita tidak ada sifat saling percaya-mempercayai.


Sikap tidak mempercayaai diri sendiri adalah lebih merosakkan kita daripada sikap tidak mempercayai orang lain. Orang yang tidak percaya akan kemampuan, kebolehan dan kelebihan dirinya tidak akan berjaya dalam hidupnya. Oleh itu, kita mestilah selalu mempertingkatkan kepercayaan terhadap diri sendiri, untuk membolehkan kita melakukan ‘self motivated’. Dan salah satu cara untuk ‘self motivated’ ialah dengan melakukan komunikasi dalaman.


Dalam kehidupan sehari-hari, kita selalu memperkatakan tentang bagaimana seseorang dapat membantu seseorang yang lain melalui perantaraan komunikasi. Tetapi jarang kita mendengar seseorang membantu dirinya sendiri melalui perantaraan komunikasi. Apakah kita perlu bercakap-cakap dengan diri sendiri? Apakah ini gila namanya? Kalau boleh, bagaimana? Bagaimanakah yang dikatakan kita sedang berkomunikasi dengan diri sendiri?


Antara dua bahagian komunikasi ini, komunikasi dalaman mempunyai kesan yang besar pada manusia. Sayangnya, ia selalu diabaikan dan dipinggirkan berbanding komunikasi luaran. Tidak seperti komunikasi luaran yang kerap dititik-beratkan, dijaga dan dipelajari, komunikasi dalaman kekadang tidak dipedulikan lansung, apalagi hendak dipertingkatkan Manusia kerap kali mementingkan hubungannya dengan manusia lain, tanpa menyedari bahawa dia juga amat perlu untuk berkomunikasi dengan dirinya sendiri. Inilah yang dikatakan komunikasi ke dalam diri.



Kemahiran berkomunikasi dalaman inilah yang boleh menentukan kemampuan seseorang memilih responnya. Jika kemampuannya tinggi, maka semakin berkuasalah seseorang dalam memilih tindakannya dan semakin berjayalah ia dalam hidupnya.



Banyak faktor yang menentukan kemampuan atau tahap komunikasi dalaman. Antaranya yang paling utama ialah faktor keyakinan. Keyakinan mempunyai kesan yang sangat besar kepada pancaindera yang lima bila berdepan dengan respon. Siapa yang mempunyain keyakinan yang kuat, maka pancainderanya juga akan kuat untuk mentafsirkan, merasai dan memberi gambaran yang positif terhadap respon yang dihadapinya.


Keyakinan pula dibentuk oleh ibu-bapa, suasana, kawan, guru dan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam hidup. Jika keyakinan kita positif, maka positif jugalah komunikasi dalaman yang berlaku ke dalam diri kita. Orang yang mempunyai keyakinan yang kuat dan positif, akan menjadi seorang yang rajin, positif dan optimis. Sebaliknya, jika keyakinan seseorang lemah, maka seseorang akan menjadi malas, negatif dan pesimis.


Faktor kedua ialah percakapan terahadap diri sendiri. Percayakah kita bahawa dalam sehari kita lebih banyak bercakap dengan diri sendiri berbanding bercakap dengan orang lain. Malangnya, 70% percakapan terhadap diri sendiri ini adalah negatif. Untuk berjaya, percakapan yang negatif ini mesti ditukar kepada yang positif. Jika tidak, kita akan melakukan sabotaj terhadap diri sendiri. ”Aku tidak boleh” mesti ditukar kepada ”aku boleh.”


Jadi, semaklah apa yang kita selalu katakan kepada diri sendiri… Apakah negatif atau positf? Jangan biarkan kita menjadi musuh terhadap diri sendiri dengan komunikasi yang menyebabkan kita ’gagal’ sebelum gagal!

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

KAWAN...biaselah tu...

Assalamualaikum...erm...bukan nk ape2...juz nk taw pe citer dia skrg...slh ke?klau x ambik berat nnti kate sombong....klau ambil berat pulak,katenya sibuk....hurm...mane satu???


i know i juz friend for u...tapi...slah ke seseorang kwn ambik berat psl kwan dia??slh ea??ok..fine...(-_-)
huh....bukan ape..act...kadang2..kita juz curious...teringin nk taw tntg kawan kita tu...tp,,mcm serba tak kena...


ntah...rasa macam x patut...ntah...huh.nabila!!
jgn sedih2....xpelah...juz think positive...bila doakan kebahagiaan orang2 yang bila sayang...


bila ok je klau hati bila sakit drpd bila sakitkan hati org....xpe ke rasa camni...tak pe kot...kan??hmmm...


i'm so sorry..(T_T)


ok lah..ilalliqa'wassalam...
uhibbu ALLAH!!


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Wednesday, April 13, 2011

Hot,Cat,Tour!!

Assalamualaikum...
erm....pelik ke about tjuk tu??or maybe ramai yang dah pernah dengar....
erm...ianya adalah satu competition anjuran KDU University College...
About...Hot ( Hospitality ), Cat ( Culinary Art ) , Tour ( Tourism )...






byk aspek yg mungkin dinilai..antaranya...stamina,wits,crossword puzzle and knowledge about tourism...
and i will participate in this competition...when???


TOMORROW!!!


with my friends,Izzati and Aliya(ceyra)...thanks for invite me in this competition!I will do my best!
for our school...for our team!!(^_^)


we are the B E S T , best
among the R E S T , rest
we are the best among the rest...
among the rest ,we are the best!!
YES!!!


chayo!!


takut sgt..sbb tak pernah ada pengalaman masuk pertandingan macam ni...and don't know how actually the competition is...everything is blur!but,we just prepare with anything...yang mana kami rasa akan ditanya...kawan2...doakan ea....untuk menaikkan nama sekolah agama....binnajah ya sodiqati!!kawan2 sume..tolong doakan ea...


ha..lupe nk ckp...untuk team netball esok!!!good luck!!!friendly match dgn SMK...wat yg terbaik keyh..
although i'm not with u all,i always pray for u!!


isnin lawan betul2 kan...kita wat habis baik k...Simpang Lima takbir!!!ALLAHUAKBAR!!(^_^)
ok lah....
ilalliqa'
salam...

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Monday, April 11, 2011

Adam..fahamilah aku...

Alhamdulillah...dpt jgk siapkan post yg kedua untuk hari ini slps post "Confuse yg dah tak confuse"
(^_^)
semoga ini bermanfaat...




Adam...
Kalau kami tidak membalas salammu, kami dikatakan sombong,
Kalau kami diam apabila ditanya, dikata berlagak pula,
Kalau kami tidak senyum kepadamu, dipanggil poyo,
Kalau kami tidak membalas smsmu, dikatakan kerek.
Adam...
Perempuan bagaimanakah yang engkau mahu jadikan isteri?
Adakah seorang perempuan yang dengan senang hati memberi salam kepada semua lelaki?
Atau perempuan yang melunakkan suara apabila bersuara?
Serta perempuan yang murah senyum dan tawanya untuk semua?
Ataupun...
Perempuan yang sentiasa berkepit dengan telefonnya,
Tidak hirau sekeliling semata-mata meluangkan masa untuk bersms denganmu?
Begitukah calonmu wahai Adam?
Ketahui wahai Adam,
Sesungguhnya, perempuan itu manja,
Suka dibelai, Suka dikasih,
Namun, Adam...
Tahukah kamu apa erti batas pergaulan?
Janganlah sewenang-wenangnya engkau memanggil kami sombong, berlagak, poyo atau kerek.
Kerana...
Kami begitu untuk menjaga aib kamu,
Membantu kamu menghindari diri dari belengu dosa,
Menjauh dari kehinaan,
Kerana kami merupakan fitnah dunia,
Fitnah bagi kamu.
Adam...
Kami ini insan yang lemah,
Janganlah kau cemar iman kami,
Janganlah kau rosakkan mujahadah kami,
Janganlah kau kotori kasih dan cinta kami pada Ilahi,
Kerana kami sedang berperang melawan nafsu,
Sedaya upaya menahan diri daripada godaanmu.
Adam...
Andai kau kasih dan sayang pada kami,
Andai kau mahu membela nasib kami,
Andai kau mahu perempuan solehah menjadi suri dalam taman hati,
Ibu kepada bakal pejuang agama,
Doalah buat kami,
Doalah jua buat dirimu,
Agar ada redha Allah dalam setiap amalanmu dan kami...
Kerana Adam adalah pembela kami.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Confuse yang Dah Tak Confuse!(part 2)

erm..wlaupun ade prmintaan dah x confuse untuk part 2 ni...tp...ianya still confuse..still x dpt nk jdkn ianya tidak confuse..kerana ianya masih CONFUSE..(#_#)


haih....penat2...confuse sgt smpai hari ni xleh concentrate kt stdy...pening habis...pening sgt td..ya Allah...ni pun x hilang lagi peningnya...don't know why..kepala ni rasa berat je...denyut2...tp,,bkn sbb confuse tu kot...sbb pe ea...ntah la...sabar je...ujian...(^_^)


erm...betul jgk ckp najla td....


we just fren...so...npe nk fikir lebih2....juz smile...and follow the flow....hehe...thanks najla!!ape la nabilah ni....fikir yang bukan2....kan kawan...so...nabilah dah x confuse dah...nabilah sudah faham akan siapa dirinya...hehe...juz pening..sakit kepala saje...huh....SPM!!dah nk dekat...


netball lg seminggu...sgt busy...pagi kelas smpai 2.15..solat...sambung kelas 3.15 smpai 4.30...then..5.00 netball...mlm homework...fb sikit..blog sikit...heee..(^_^)


penatnyerrrrrrrrrrr...........(@_@)


esok sekolah...nabilah kena jadi pelajar yg cemerlang..yg taat perintah Allah dan Rasul-Nya..taat ibu bapa...baik dgn kwn2...hablum minallah..wa hablumminannas...(hubungan dgn Allah,dan hubungan dgn manusia)..kadang2 hati Nabilah ni rasa sgt mls untuk belajar...


"Hei...lepak dulu..baru bulan 4...lame lagi nk SPM....lepak2 jer.."

OR

"erm...x bleh...kwn2 msti stdy ni...kena stdy gak..nk jadi doctor kena rajin...nk wat mama & abah happy...so,,rajin!!"

tgk tu..hati kata lain...nafsu kata lain...kalau nafsu kita ajak pada benda yg x bgus...kita kene lawan...mesti!

that's why la kita kena kuat..lwn nafsu kita!!keyh..(^_^)


kepala dah sgt skt...xleh nk fikir ayt yg bgus...ok lah...akhir kata 


"Hidup penuh pengorbanan,Pengorbanan perlukan perjuangan,Perjuangan perlukan ketabahan,Ketabahan perlukan keyakinan,Keyakinan pula menentukan kejayaan,Kejayaan pula menentukan kebahagiaan..."


ilalliqa'
wassalam....(~_~)


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Sunday, April 10, 2011

Confuse!!!(part 1)



hurm....x fhm...x taw nk prcaya mana satu....skjp dia cmni,skjp camtu...ntah....yeah...like what i said...HATI sgt susah dibaca dan difahami....ok...fine...but,sometimes rasa macam tak patut....rasa macam..kita ni siapa sebenarnya????confuse....sekejap kata camni...tapi..ntah....i told u to trust me...but,should I trust u???hurm,,,,sgt x faham.....Allah je yg taw segala-galanya...ya Allah....jika kau takdirkan ni jalannya...ana akan cuba lalui nya dgn tabah...sbb ana ada cintaMu....cinta yg tiada tolok bandingnya....(^_^)smile!


hurm....wahai hati Nur Nabilah..why u so sad??why u so weak???u have to be strong!!!there is Allah for u!!!your parent!your siblings..Kak Nadia.Abang Adib,Abang Anuar....your sisters!!!(my cats)(^_^)


if dia selesa dgn org lain...what's your problem...??you nothing to dia..!!okey!!(~_~)
ana je yg lebih2 ni....ape la bila ni??relax la der...hehe....juz smile...and trust Allah....i love Allah so much!!!
do not think so much about it!!!


nabilah juga merupakan insan biasa..yg merasa bagaimana perasaan yg "pelik" itu tiba2 ada!!!jeng3!!!hehe
perasaan  apa kah itu???haaha....shushhhh...secret!!!secret recipe!!!


TIBA2...ada satu suara...


 "biasalah tu der!!lepak sudah...remaja...kalau lu rasa sayang,lu kapel sudah!"


ups....jap3....ape ni???hei...NABILAH!!!u have to think before u do!!!please!!!!


"erm....couple???for what???will I get married with him someday???i don't know!!so???tolak lah perasaan tu ke tepi kejap...stdy la sayang oi...kan Allah dah janji kan perempuan yg baik untuk lelaki yg baik..bgitu juga sebaliknya...so...think wisely...should I couple in this time???i don't think so..."


huh....camtu la...susah kan nk kwl hati...kjp je kite boleh berubah dgn hati....semuanya berpunca dari niat...niat dtgnya dari hati...kalau hati baik,baiklah niatnya....


ok kwan2....post ni untuk pedoman sume dlm mengurus hati....nnti2 kita sambung lagi keyh...ilalliqa'!
wassalam..(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Saturday, April 9, 2011

Hari Graduasi datang lagi....!!!

Assalamualaikum...kawan2 sume!!!


kali ni just post pendek...for hari graduasi esok.9 April 2011...hehe...
erm....tup2 dah form 5....rasanya mcm baru je terima hadiah untuk PMR tahun lepas....thun ni dah naik pnts lagi...eee....takutnye...ini menandakan SPM sgt2 dekat sudah bah...=)


juz hope dpt naik pnts lagi for SPM plk...pljr trbaik...insyaALLAH..amin...sgt2 berharap...jika diizinkan Allah...harap sgt dpt naik pnts tu dgn kwn2 lain jgk...sume cemerlang..amin....erm...ok lah...tu je kot....wassalam..ilalliqa'...(^_^)


Rasulullah pesan...sebelum tidur..kena maafkan orang lain,,keyh...da~

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Tuesday, April 5, 2011

Pemuda yang Ikhlas tentang Cinta,....(^_^)



alt
Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis di situ : "Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat."
Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.
Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tetapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.
Pada suatu hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka merasa amat susah hati kerana dia bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapat berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskannya sepucuk surat berbunyi, "kalau Allah panjangkan jodoh kita, dan andai kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah. Setelah itu izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuaku."
Maka pergi lah jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan surat itu...
Beberapa bulan kemudian...
Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi yang dijanjikan sambil memegang sekuntum bunga mawar merah di tangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang berada di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut memegang bunga mawar merah sepertinya.
Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi, sedikit hitam dan berjerawat mukanya duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling seolah-olah mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah. Sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaannya selama ini amat berbeza dari imaginasinya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.
"Catrina?"
Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum ceria. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata, "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama kedua ibu bapaku. Orang tuaku tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu denganmu," kata jejaka itu.
Si gadis itu tersenyum lagi dan berkata, "Aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis cantik jelita memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia memintaku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu."
----------TAMAT------------
Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa. Dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina. Masihkah lagi wujud lelaki seikhlas dan seluhur hati pemuda itu?

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Harga Sehelai Tudung Labuh....


Dia menangis tersedu dalam dakapanku.
"Kalaupun saya salah, tak boleh ke mereka tegur depan-depan? Kenapa perlu cakap-cakap kat belakang".
Aku mengusap lembut belakangnya, cuba menenangkan.
"Saya rasa saya ni macam jahat sangat, saya tak tahu pun mereka tak suka dengan sikap-sikap saya". "Saya rasa macam semua orang tak suka saya, cakap buruk tentang saya saya kat belakang", tangisnya makin menjadi-jadi, tak pernah aku lihat dia menangis sebegitu kerana dia biasanya hanya suka berdiam dan memendam, susah meluahkan perasaan.
"Mereka kata macam-macam, saya ni pakai je tudung labuh, bawa imej Islam tapi perangai tak macam orang tudung labuh. Salah ke saya menegur kalau saya nampak mereka buat perkara tak betul? Memang saya akui saya agak tegas dan berterus terang, tapi saya bukan nak malukan mereka. Saya tahu saya tak sempurna, saya bukan budak sekolah agama, banyak lagi ilmu saya tak tahu. Mereka kata masa saya tak pakai tudung labuh dulu, saya tak macam ni", rintihnya lagi.
Aku biarkan saja dia terus meluahkan apa yang terbuku di hatinya, biar dia lega. Aku leraikan pelukannya, namun terus mengelus lembut bahunya, mudah-mudahan dia diberi kekuatan.
"Awak menyesal pakai tudung labuh?", aku meneka. Dia hanya membisu. Dikesatnya air jernih yang turun melaju dari tubir matanya. Aku dapat mengagak jawapan disebalik kebisuannya. "Awak berputus asa nak menegur mereka lagi?", saya terus menduga.
"Buat apa nak tegur lagi, kalau tegur pun akhirnya saya yang kena kutuk", perlahan dia menjawab dalam sedu sedannya.
"Awak, Allah nak uji awak hari ini. Inilah harga tudung labuh yang kita pakai, inilah harga yang kita terpaksa bayar. Siapa kata pakai tudung labuh senang? Tak mudah seperti yang mereka nampak.Bila dah bertekad untuk pakai tudung labuh, kita kena siapkan juga fizikal, mental dan hati kita, kena kuat, kena tahan dengan cabaran. Dan inilah antara ujiannya. Bilamana kita orang yang bertudung labuh buat silap, terus dikaitkan dengan agama. Bahkan kita ni jadi perhatian di mana-mana. Pada mereka, kita kena jadi sempurna, kena tahu semua ilmu agama, dan tak boleh buat silap sikit pun. Sedangkan, kita juga manusia, manusia yang banyak sangat kelemahan", saya bersuara sambil memandang tepat ke wajahnya yang sugul.
"Jangan pernah menyesal dengan diri awak, tudung awak. Jangan kerana masalah sekecil ini, awak dah mengalah. Ujian ni banyak sangat hikmahnya untuk awak. Allah nak ajarkan tentang sesuatu kepada awak. Sebelum ini awak mungkin tak pernah rasai ujian bila bertudung labuh, awal-awal dulu, semua menyokong, memuji dan beri galakan. Jadi mungkin awak tak terkesan sangat dengan istimewanya diri awak sekarang. Bila Allah datangkan ujian macam ni, baru kita akan rasai, betapa tak mudah sebenarnya, bersama tudung yang kita pakai, ada tanggungjawab besar yang kita bawa bersama. Tanggungjawab untuk memegang amanah membawa imej Islam, tanggungjawab memperbaiki diri, biar dalaman kita secantik luaran, akhlak kita indah sebagaimana tudung kita, tanggungjawab mempersiapkan diri dengan ilmu, kerana wanita seperti kita selalu jadi tumpuan bila sahabat-sahabat ada permasalahan agama. Jangan anggap ia sebagai beban, anggap ia sebagai keistimewaan, yang Allah bagi hanya khas kepada insan-insan yang Dia pilih. Nah, betul kan, bertudung labuh tak semudah yang disangka? Hanya yang betul kental saja dapat terus istiqamah dengannya, dan yang istiqamah dalam mengharapkan keredhaan Allah, bukan kah mendapat tempat istimewa di sisiNya? Awak tak nak jadi terkenal pada padangan Allah dan penduduk langit? Awak dah nak berputus asa?" Aku menduga.
Melihat dia terus membisu, aku bersuara lagi.
"Begitu juga, ujian ini mungkin nak menyedarkan sesuatu tentang dakwah yang berhikmah. Dulu kita biasa saja dengarkan, kat mana-mana ustaz cakap, dalam mana-mana buku yang kita baca, dakwah mesti berhikmah. Jadi sekarang Allah ajar awak bukan teori saja apa itu dakwah berhikmah, tapi juga praktikalnya sekali. Bagaimana dakwah berhikmah? Mesti kena caranya, tempatnya, sesuai perkataanya, tidak melukakan, tidak menyebabkan kemarahan orang yang kita nasihatkan. Bagaimana kalau dakwahnya tidak berhikmah? Maka jadilah, dakwah kita tak berkesan, mad'u kita terasa jauh hati dengan nasihat kita, dan akhirnya keluar lah cakap-cakap belakang macam yang awak alami. Jadi, awak jelaskan? Kenapa bersungguh benar Allah dan rasul minta kita berdakwah secara berhikmah. Dan mungkin Allah nak tegur, cara awak, Allah nak awak perbetulkan kaedah dakwah yang awak guna, Allah nak kata, salah tu, kena perbaiki. Salahkah Allah tegur? Tak salah, kan. Allah tegur sebab Allah sayang, Allah tegur sebab nak bagi kekuatan, Allah tegur supaya kerja-kerja ini dapat awak laksanakan dengan lebih berkesan. Bila berdakwah, kita berhadapan dengan macam-macam ragam orang. Ada yang sensitif, ada yang terbuka, jadi kena bijak kita sesuaikan. Dai'e yang kental, takkan putus asa, sebab dia tahu, dakwah adalah kewajipan, bukan pilihan."
"Lagi, apa Allah nak bagitahu awak? Terasa sangat sakit dan terluka bila kita jadi bahan umpatan, kejian dan kelemahan kita dibicarakan kat belakang, kan? Jadi bila kita tahu sakitnya macam ni, kita jangan sesekali buat perkara sama kepada sahabat kita sebab kita dah tahu betapa pedihnya, betapa peritnya akibat daripada perbuatan ni. Boleh lukakan hati orang, boleh menyebabkan permusuhan juga. Bila ada apa-apa yang perlu ditegur, dinasihati, jumpa sahabat kita sendiri, cakap secara jujur dan ikhlas, insyaAllah semua orang suka kalau kelembutan digunakan, cepat meresap. Kalau pun dia mungkin tak dapat terus berubah, sekurang-kurangnya dia tak terasa hati, dan tak ada permusuhan antara kita."
"Awak, walaupun awak rasa ujian ni sangat menyakitkan hari ni, tapi saya tak tengok satu pun perkara buruk yang Allah maksudkan terhadap awak. Semuanya ada hikmah yang sangat indah.Kenapa teguran Allah ini begitu perit, sakit? Sebab Allah nak kita ingat, sebab yang menyakitkan tu lebih lekat dalam ingatan kita, kalau ujian tu senang, mungkin kita tak hargainya. Allah nak kejutkan kita, mungkin Allah terpaksa 'menyergah' kita dengan kuat."
Sedu-sedannya telah reda, Ya Allah semoga kekalutan jiwa dia juga begitu.
"Habis, apa saya kena buat?", tanyanya.
"Sekarang awak perlu sujud taubat kepada Allah, minta keampunanNya, mungkin ada kesilapan yang awak tak sedari, bersyukur padaNya sebab menegur awak dengan ujian begini. Kemudian pergilah jumpa sahabat-sahabat yang terasa dengan awak tu, minta maaf. Sekarang tak timbul isu siapa bersalah pada siapa dulu, tapi yang sebaik-baiknya adalah leraikan permusuhan, minta dan beri kemaafan." jawabku.
Dia menggenggam tanganku erat, "Terima kasih sahabat".
"Allah yang sedang memujuk awak, saya pelakon tambahan saja, tapi saya bersyukur, Allah kurniakan anugerah pengajaran yang tak ternilai untuk saya hari ni. Terima kasih ya Allah, terima kasih pada awak juga." Hatiku tenang, moga Allah memberi dia ketenangan yang sama.
Sahabat, walau siapa pun kita, bertudung labuh, tudung biasa, atau yang tidak bertudung sekalipun, kita SEMUA adalah manusia biasa, yang lemah, ada cacat celanya.
Sekiranya ada sahabat kita terlalai, terlupa, tolonglah ingatkan dia dengan sebaik cara.
Dan yang paling utama, setiap apa saja ujian yang mendatangi kita, berbaik sangkalah pada Allah. Bertenang, dan fikirkan hikmahnya dengan rasional. InsyaAllah, pasti dan pasti Allah tidak akan pernah menzalimi kita.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)