Friday, March 18, 2011

unpredictable...!!

Bismillah...
Assalamualaikum...

TIBA2 TERDENGAR SUARA2 SEDEMIKIAN RUPA....

bukan ape...tapi..please appreciate me!!!
x byk..sikit je...jadi la...
mcm nk mcm x nk je...
kalau x nk...juz go from my life...!
okeyh?
understand??


huh.....i'm nothing to u...
but..
please la...
your heart is so and really really 
unpredictable..!
u know that?!

ok...maybe i;m wrong..
i'm so sorry..
tapi...apa yg saya buat smpai awk nk buat sy cmni???
huh...
kalau rasa xnk...please go!!!
i'm so dissappointed with u la...
pe slh saya????ha??
what??please tell me!!!

kalau awk snyp mne saya nk taw!ok!!!!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

ups3...relax2...what's happening ni???hehe
hampa dok  rasa sakit hati ka???
dengan sapa tu??
hehe


erm...hati kita ni..memang sangat susah dijangka mahupun dijaga...
percaya tak hati memang susah nak dijaga...
walaupun ianya kecil dan tersimpan di dalam
diri kita sendiri...

bukan nya hati kita ni disimpan di tempat lain..ye tak?
tak kan hati kita ni dekat badan orang lain pulak
mustahil...
tapi..ada special case bila kita dermakan
hati kita tu...
ha..yg tu lain...(^_^)

tapi...walau camne pun...
hati la plg susah dijaga dan dijangka...

kan ada banyak doa untuk hati kita...ni adalah antaranya :

ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب

DAN 

"Ketahuilah, bahawa di dalam diri anak Adam itu ada seketul daging, yang bila ianya baik maka baik seseorang itu, dan apabila buruk, buruklah amalan seseorang itu, ketahuilah, ia adalah hati" (Riwayat Muslim)

Berdasarkan hadith ini, menurut neraca Islam kebaikan hati seseorang boleh dilihat di peringkat pertamanya dari tindak tanduknya. Ertinya, bila tindakannya sentiasa menyalahi kehendak & hukum yang diletakkan Islam, ia adalah tanda kekotoran hatinya. Jika tindakan luarannya pula bertepatan dgn kehendak Islam, mk adalah harus ianya dianggap baik pd peringkat pertama iaitu neraca luaran org ramai, adapun baik di peringkat kedua adalh samada hatinya bertujuan krn Allah@ selainnya seperti sekadar menunjuk2 shj.



erm...dengan hati kita boleh taw macam2 tentang
seseorang tu..
but the problem is..
KITA FAHAM KE HATI SI DIA TU??
ye x?
kalau faham..semua orang akan sentiasa tersenyum..
kerana suara hati kita difahami oleh
orang lain...
tak kan kita nak berniat tak baik pulak
kan..kan..kan?



ha...sekarang soalan untuk anda semua..
hati siapa paling susah dijangka??
LELAKI or PEREMPUAN??

i think..
hati LELAKI...
hehe
no la..
juz joking...heee

tapi..yela...sebab saya perempuan
that's why la saya cakap camtu..
sebabnya...hanya perempuan yg faham 
hati perempuan..
dan hanya lelaki yg faham hati lelaki...



tapi...dalam konteks PERSAHABATAN...
seorang kawan perlu fahami hati kawan dia...
jangan cuba sakitkan hati kawan..ok?
pernah tak korang tempatkan diri korang
bila korang yg disakiti...?
tak perlu tempatkan pun korang dah pernah rasa kan?
so sakit kan?
jadi..janganlah sakit menyakiti hati org lain..
x elok..ok?



dalam konteks PERKAHWINAN..
si suami perlu lebih peka terhadap perasaan 
isteri...perempuan ni hatinya sangat lembut...
sangat sensitif....
tapi..isteri pula janganlah kerje nk merajuk je
perlu ada tolak ansur...
(juz my opinion,because i'm only 17 ok?)
(^_^)

erm...kat sini special untuk org yg bila HARAPKAN..


bila tak nak minta apa2..(selalu org ckp cmni..
tapi mintak jgk)hehe
ayt betul dia..
BILA TAK NAK HARAP LEBIH
tapi apa yang bila harap
juz SETIA...
and TRUST me..ok?

"Ya Allah, jika saya bukan pemilik tulang rusuknya,
janganlah biarkan saya merindukan kehadirannya.
Janganlah biarkan saya melabuhkan hati saya di hatinya.
Kikislah pesonanya dari mata saya
dan usirlah dia dari relung hati saya.

Gantilah damba kerinduan dan cinta yang bersemayam di dada ini dengan kasih dari dan pada-Mu yang tulus dan murni.
Tolonglah saya agar dapat mengasihinya sebagai sahabat.


Tetapi jika Kau ciptakan dia untuk saya, ya Allah,
tolong satukan hati kami.
Bantulah saya untuk mencintai, mengerti dan menerima dia seutuhnya.
Berikan saya kesabaran, ketekunan, dan kesungguhan untuk memenangkan hatinya.
Urapilah dia agar dia juga mencintai, mengerti dan mau menerima saya
dengan segala kelebihan dan kekurangan saya sebagaimana saya telah Kau ciptakan.
Yakinkanlah dia bahwa saya sungguh-sungguh mencintai dan rela membagi suka dan duka saya dengan dia."

Ya Allah Maha Pengasih, dengarlah doa saya ini.
Lepaskanlah saya dari keraguan ini menurut kasih dan kehendak-Mu...amin

ok lah kawan2..
semoga hari ini lebih baik dari semalam!
ilalliqa'.
wassalam..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

No comments: