Thursday, March 3, 2011

Senyum!tak perlu kata apa2...(^_^)

Assalamualaikum...
senyum..(^_^)
janganlah malu2 nk senyum...hehe


SeNyUm....

" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".

ape maksud senyum??ketawa???gelak?
suka??x suka??hehe
oh..tidak...semua tu salah...
senyum adalah mengerakkan bibir kita untuk menunjukkan tanda suka..
hehe(^_^)
maksud ni diambil daripada Kamus Buatan Sendirian Bhd..
haha

senyum sebenarnya dapat selesaikan semua masalah..
setuju atau x...anda trpkse katakan YA!(^_^)

sbb nya...bila kita senyum...

Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman
berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan
mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga
hormon-hormon.

nk taw lagi??
 
 

Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus
(bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan
kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya
menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi..
 
but,sometimes kita perlu menangis.untuk cuci mata kita..(^_^)
 
Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam
badan akan bertambah
selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon
(protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem
pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan
penyakit).

ha....best kan....dengan senyum diri kita jadi sihat dari segi mental dan fizikal..insyaAllah..
 
kucing pun boleh senyum...kenapa kita tak boleh???
 

DAN

YANG PALING PENTING

Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran
Islam
sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu
menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu
modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman
itu. 
 
Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain.hehe
Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu
juga untuk memulakan sesebuah ikatan...jeng3..hehe

bila kita ditimpa musibah atau dugaan..
kita hanya perlu senyum...
 
HA...SENYUM JE...MACAM SAYA!!
la..sebuk je kucing ni nk interframe....xpe2...biarkan die...
hehe

kita perlu senyum
SEBAB...
kita perlu percaya..Allah menguji hamba-hambanya
dgn satu ujian yang mampu kita hadapi...
Allah xkan memberi ujian itu jika kita x mampu...

kita cuma perlu SENYUM..(^_^)dan Sabar...
Allah kan Maha Bijaksana...Dia dah merancang segala-galanya...
pada awalnya mungkin kita tak tahu kenapa ujian 
tu jadi pada diri kita...
tapi..

akhirnya...!!

kita akan dapat tahu..sebenarnya...
Allah tahu apa yang terbaik untuk kia...
dan sebenarnya Allah Sayang pada hamba-hambanya..
sayang tak kita pada Allah??
mestilah sayang....sayang sangat kat Allah...
so...kita kene bersyukur sbb Allah mashi memberi nikmat pada kita
untuk senyum....so..senyum2 kan lah diri tu..hehe
tapi..jangan pula senyum sendiri...bahaya tu....hehe



renung-renungkan dan selamat beramal!!hehe

ilalliqa'...(^_^)(^_^)(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

No comments: