Monday, February 21, 2011

Janganlah sedih,Allah kan ada...(^_^)


janganlah sedih2..Allah kan ada....(^_^)


hurm....nothing to say..but so much to think....huh....


x sure la ape perasaan yang aku lalui ni....ya Allah...bantulah hambaMu ini....
knpe perasaan ni tiba2 je wujud...sedangkan dah lama xde...ish...erghhhhhh....
x faham....

NABILAH!!!

wake up la!!!

biarlah dia dgn kehidupan dia...kenapa perlu kau sebok dgn dia??
x faham!!!

eeeeeeeeeeeeee...
astaghfirullahalazim...

ape ntah...



jangan sekali-kali kau nak rasa sedih dgn hal ni...
apa yang Allah beri ni mungkin 1 ujian buat kau..
banyakkan sabar...

SABAR!!

SABAR!!!!

SABAR!!!!!!!!!

dan 

DOA!

kenapa rasa sedih bila "dia" xde...dan sebenarnya itu adalah lebih baik 
dari "dia" ada...
ALHAMDULILLAH...



cuba fikir positif....tahun ni SPM...benda tu dah lama berlalu..
nape perlu kau fikirkan lagi???
dia dah xde kaitan dgn kau!!!
xde!!

dan aku...
perlu....
jage diri baik2....hehehe
siapkan diri dengan akhlak yang baik...ready for SPM!!
and nak buat abah dgn mama happy!!!
that's what i've to think!!!

and ada benda yang nak disampaikan di sini buat yang
menanti...(^_^)
"Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. 
Biarlah aku hanya cantik di matamu. 
Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki 
sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang...."(^_^)
ok lah....nabilah solehah sudah habis melepaskan geramnya yang
tiba2...hehe...



aasif la sahabat2 yang membaca...hehe...saya tulis ni...
sekadar utk luahkan apa yang ada dlm hati...
KALAM FIL HUBBI...

doakan saya supaya perasaan yang bercampur aduk ni..
kembali tenang..supaya dapat fokus dalam
apa yang saya nak capai...
semoga ujian ni dapat meningkatkan kesabaran..
dan pemikiran yg positif semakin brtambah..

tiap yg jadi tu mesti ada hikmahnya...
"Allah tidak memberi apa yang kita mahu tapi Allah memberi apa yang kita perlukan.."


siapa yang bakal menemani kesedihan ku nanti..(^_^)

Saya percaya tu...Allah Maha Bijaksana mengatur segala-galanya...
terima kasih Ya ALLAH...
saya suka kata mcm ni..

Allah tu Maha Pemurah kan..?
sayangnya la pada Allah...
Kerana Allah...kita boleh lakukan apa2 yang kita mampu lakukan...

cuba fikir kita nak gerakkan anggota tubuh badan kita pun x mampu jika ianya
tiada izin dari Allah...
betul x?

jika kita kumpul sebanyak-banyak mana manusia pun(sorry salah bahasa)
hehe
belum tentu kita dapat angkat sesuatu benda or pape pun...tanpa izin dari Allah

ni saya dengar dari Cikgu Rozai(guru add math saya!)
terima kasih cikgu!!

so...tiap apa yg kita lakukan...kita kene tawakkal dulu..baru diselangi dengan usaha dan doa..
konsep  kita selama ni tawakkal tu yg akhir kan??
jom2 kita ubah siket..hehe

ustaz shamsul cakap camni time ceramah maulidur rasul hari tu..
syukran ustaz!!

erm...ok lah..tu je kot nk tulis...semoga hari esok lebih baik dari hari ni...insyaAllah
amin....
ilalliqa'


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, February 17, 2011

Abang,.ini harapanku...

semoga ini bermanfaat...sebar-sebarkan lah...



Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..

"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."

ungkapan ini sering ku dengar..selalu ku renungi...
adakah aku mampu menjadi seperti itu??

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.
Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.
Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.
Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.
Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?


Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.
Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?
Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.
Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.
Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.
Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.
Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.
Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.
Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.
Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.
Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.


Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.
Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.
Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.
Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.
Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.
Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.
Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.
Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.
Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.

Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

artikel iluvislam..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Tuesday, February 15, 2011

Kami Sangat Cinta & Rindukanmu...


Assalamualaikum...siapakah yang kita rindukan
dan cintakan ini??sudah tentu insan yang paling mulia
di sisi Allah..
yang sentiasa merindui kita..
yang mengingati kita,,
NABI MUHAMMAD S.A.W
ini adalah sedikit kisah tentang RASULULLAH yang amat kita cintai...
Rasulullah amat mengingati kita..adakah kita mengingati Rasulullah...?
fikirkan...

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohkan Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah:


"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."
Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.
"Rasulullah akan meninggalkan kita semua,"keluh hati semua sahabat kala itu.
Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.
Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.


Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut.
Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah.
Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"
"Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.
"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.


"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."
Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.
"Ummatii, ummatii, ummatiii?" – "Umatku, umatku, umatku"
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?
Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi
Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Semoga kita hargai segala pengorban Rasulullah SAW.
Ya Rasulullah...kami sangat2 merindui mu....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Sejambak Bunga Cinta


Oh hari bunga-bunga cinta sudah tiba. Pasangan muda-mudi Islam juga tak terlepas mengatur program-program 'bulan madu' bersama kekasih hati. Hari kasih sayang itu dianggap sebagai hari yang harus dilalui dengan mencurahkan sepenuh rasa cinta kepada pasangan. Bukan sahaja pasangan suami isteri, malah yang baru menjalin hubungan cinta sehari juga berimpikan perkara yang sama. 14 Februari tersemat di dalam hati, menjadi kenangan yang abadi.



Tunggu! Sebelum terus-terusan kita menjadikan hari tersebut sebagai hari membuktikan rasa cinta yang deminya 'lautan api sanggup ku redah', ketahuilah sejarahnya dahulu. Apa yang selama ini disambut oleh umat Rasulullah SAW, di mana hujung pangkal permulaannya? Jangan kita menjadi manusia yang tuli, mencontohi dan mengikuti sesuatu tanpa kita mempunyai pengetahuan tentangnya. Allah telah menegaskan, "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya". (Surah Al-Isra : 36)

Sejarah Valentine's Day
Terdapat pelbagai sumber yang berbeza-beza menceritakan tentang asal-usul Hari Valentine. Yang nyata, tidak satu pun memberi kebaikan kepada kita sebagai umat Islam dan hamba kepada Maha Pencipta. Sedarkah kita, salah satu sebab kewujudan Hari Valentine ini adalah kerana kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada tarikh tersebut. Manakala orang yang menjadi dalang kepada kekalahan itu adalah seorang paderi Kristian, Saint Valentine. Lalu, 14 Februari 1492 dinamakan Hari Valentine dan  dianggap sebagai hari kasih sayang kerana Islam dianggap sebagai agama yang zalim. Bukankah dengan menyambutnya, kita sendiri menghina agama kita yang suci? Kejinya jika kita begitu!
Antara sejarah yang lain pula menyebut, Hari Valentine diambil daripada nama paderi Saint Valentine atas kesungguhannya mempertahankan hak para tentera di zaman pemerintahan Claudius II untuk berkahwin. Ini kerana, semasa Claudius II memerintah kerajaan Rom, beliau menghalang tentera-tentera Rom untuk berkahwin kerana pada pendapat beliau, mereka akan lebih kuat dan tabah untuk berperang jika masih bujang. Namun secara senyap, Saint Valentine telah melakukan upacara pernikahan dan ini mendatangkan kemarahan Claudius II. Lalu, paderi itu dihukum gantung pada 14 Februari 269 Masihi.



Fikirkan
Jika kita menjadikan ini sebagai alasan untuk menyambut 14 Februari, dek kerana kesungguhan seseorang menegakkan hak manusia untuk berkahwin, mengapa pula penghormatan itu harus diberi kepada seorang paderi Kristian? Sedangkan di kalangan utusan Allah semuanya banyak berkorban demi cinta mempertahankan agama. Kenangilah rasa cinta dan kasih yang tak terhingga Rasulullah SAW yang banyak berkorban demi kita, umatnya yang amat beliau kasihi. Sungguh, jangan pernah kita meletakkan penghormatan itu lebih tinggi kepada pemimpin dari kaum kafir berbanding pemimpin teragung kita, Muhammad SAW!
Kita sedia maklum, sesuatu perayaan yang tidak berlandaskan agama Islam pasti mendatangkan sejuta keburukan dan kebinasaan. Lihatlah, berapa ramai anak-anak gadis seagama yang telah terkulai layu di tangan kekasih hati hanya demi membuktikan rasa cinta yang berinspirasikan Saint Valentine? Berapa ramai pemuda-pemuda yang menggalas tugas  khalifah di muka bumi melakukan maksiat dan zina demi tarikh yang dianggap keramat itu ? Segeralah kita membendung sambutan Hari Valentine. Jangan biarkan benih kesesatan menumbuh lalu menjadi pohon yang menutupi sinar iman di dalam hati.
Ingatlah firman Allah, "Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu."
[B]al-Baqarah:120)[/B].

from iluvislam..
semoga bermanfaat..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Tuesday, February 1, 2011

Ow....Baru taw...(^_^)

Assalamualaikum....

OW....BARU TAW......

ow...baru taw....cmni la ana dlu agaknye ea...tapi alhamdulillah ana mnjadi 
seorang insan yg normal...semuanya dengan izin Allah s.w.t..


hari ni nak jadi doctor jap....nk crita psl premature birth...or
premature baby...bukan apa..hari tu ada belajar tentang
Tony Deblois...who is..blind US autistis SAVANT...

his life starts when he find it's difficult to do his daily activities...
because his condition which is blind...
but...
i dont want to tell about his music life..

dia lahir dalam keadaan..what we call
as
PREMATURE BABY..

Premature baby ni baby which is born before a due date..
maksdunya...dia lahir sebelum tarikh yang sepatutnya dia lahir...
and actualy sebenarnya banyak complication
pada baby tu sendri..

Complication for these babies is they maybe die after a few months they born..
sedih kan...
mcam Tony Deblois tu pun doctor tell his mom that xde harapan lagi
and doctor kata juz let him go..
such a weird right?

menggambarkan doctor yg pape ntah..
he is not supposed to talk like that,,,,
as a doctor he/she must try hardly to safe the babies
no matter what way...

because the responsibility as a doctor
we must make sure that we have tried the best in what we do
the most important is EFFORT...
and the remaining is TAWAKKAL ILALLAH..

tapi...maybe because doctor yang rawat tony deblois tu bukan islam
so die xtaw perkara2 ni kan...(^_^)
i'm juz guess!!hehe
tapi at least he should have sympathy to the baby la..

then...
mak tony deblois tu pun try untuk selamatkan baby dia..
dia xnak dgr apa yg diberitahu oleh doktor tadi..


Prematurely born infants  also at greater risk 
for developing serious health problems 
such as  
and are more susceptible to developing depression as teenagers..
 
mcam saya..
saya mengalami..breathing difficulties..i cannot see in 3
months...but then alhamdulillah everything is ok and fine after 3 months...
 
i was get in in incubator...
a premature baby is usually will get into the incubator...
hospital usually ade special facilities for premature baby..
which is called
Neonatal Intensive Care Unit (NICU)

premature babies are kept under radiant warmers or in incubators (also called isolettes),
which are bassinets enclosed in plastic with climate control equipment 
designed to keep them warm and limit their exposure to germs..
 
and according to what i read..
canches of survival...(limit of viability)
approximately 24 weeks...
like what i said...
baby mcm ni peluang utk hidup sgt tipis...

tapi...kita sebagai manusia...cuma merancang
dan menduga...
yang menentukan Allah Yang Maha Esa..

kerana Dia yang menciptakan kita dan mengatur segalanya...

kita cuma mampu berdoa dan berusaha...
dan alhamdulillah saya ok!!hehe
terima kasih Allah!!



ok lah..sampai sini je doktor nak berbicara..
len kali doktor akan bagi info2 yg menarik lagi..insyaAllah...

 wassalam...ilalliqa'..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)