Monday, January 31, 2011

...:::LeMbAraN hidUp wAnitA SoLeHAh:::...




Assalamualaikum....sedikit renungan untuk dikongsikan bersama...
dari ukhti yang tersayang..syukran ukhti!!


 
LeMbAraN hidUp wAnitA SoLeHAh

Mampukah aku menjadi sperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dn Rasulullah
Hartanya d perjuangkan ke jalan fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dn senang rela bersama…

Dapatkah ku didik jiwa sperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yg bijaksana
Pendorong kesusahan dn penderitaan
Tiada sukar utk d laksanakan…

Mengalir air mataku
Dgn pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dlm setiap perintah
Taat dgn Abuyanya, yg sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sbgai wanita penghulu syurga…

Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah….

Tabahlah jiwaku
Setabah ummi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yg masih merah
Mencari air penghilang dahaga

D terik padang pasir merak
D tinggalkan suami akur tnpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itu lah wanita Siti Hajar….

Mampukah aku mnjadi wanita Solehah?
Mati dlm keunggulan Iman
Bersinar indah, harum trsebar
Bagai wanginya pusara Masyitah..

Semoga kita semua tergolong dalam golongan 
wanita2 yang solehah...InsyaAllah..amin...



Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Friday, January 28, 2011

...::Why Don't you RAPE me??::...

Assalamualaikum..mendengar tajuk macam suspen je...mari kita dengar cerita ni...semoga bermanfaat pada semua...insyaAllah....
artikel ni di copy dari BUDI INTEGOMB...
syukran!!(^_^)


Kisah benar ini berlaku di US (Amerika Syarikat).
Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.
gambar hiasan
Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.
Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan bersaorangan.
Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia di saat itu.
Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.
Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.
Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.
Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).
Dia pun tanya perogol itu..
“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)
Perogol tu jawab:
“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang-sorang malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Saturday, January 15, 2011

...:::Abang dah Tak Sayang "syg"??:::...

 Assalamualaikum....erm...brckp psl 'couple'...
sume org taw..
ada yang kata..
"suke hati org la...nk kapel ke x"
ade jgk yg kate..
"kapel tu haram la..."

mcm2 pndgn dan pendapat...tetapi hakikatnya..
'couple' tu akn mmbawa lbih byk keburukan kpd kita brbndg 
kebaikan..
n boleh sy katakan bahawa kebaikannya mungkin xde..
INGAT!(^_^)

smoga kisah ni mnjadi peringatan buat ana dan antum semua...insyaAllah...


1. salam. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…


2. Trima kasih krn mnerima sy. Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt, tp demi Allah, sy cuba buat yg trbaik utk awk…


3. Ingat tau, jaga aurat leklok..jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau.. jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..


4. awak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq.. i love u too..


5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer.. awk sayang sape ek? Sape saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..mcm x special plk diri sy utk awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni. Pggl syg.. bole ke? Awk pggl sy bi ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan.. just panggilan je..thanks syg.. love u... ..


7. Yang. kekdang bi tgk syg ni mcm x prcaya bi je. Yela, bi just tanya syg pkai apa je kan .. tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat syg ni... .hihihi..


8. Yang bi nak syg tau, sayanglah segalanya utk bi, syg la pmberi semangat utk bi... yang... ..bi harap bi ngan syg xde rahsia lagi ek.. jgn risau..inikan membuktikan bi caring.. so jgn risau..k..yeye. . bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..papai.. mmuahh!

9. Syg..da lama kite msg, leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq yunk! i love u.... ..


10. Tq pggl bi ngan pgglan abg.. abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm hubungan..la iqra hafiddin..hehe. . sikit sikit je..kih3..


11. Hi syg, watpe 2? Nk ckp sket.. nape syg bwk satu battalion nak jumpa abg?... syg x caye kat abg eh.. huhu..


12. Syg..kite jumpe k?..abg suka syg pakai tudung yg abg beli tu..cam wardina lak..bkn syg x cntk.. just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je.. nnt jumpa nnt syg bwk sorg dah la k..


13. Syg..abg sory ngan apa jd td.. abg trsentuh jari syg td.. Tol gak ckp syg eh, trsentuh xpe..TER.. hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat syg..


14. Thanks jumpa td, syg cntk la.. Ololo..abg romantik sket pun salah ke? Ske abg romantik ek? Hehe.. Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho.. tgk td kwn syg cam ske kat kwn abg je.. senang la kita jumpa pasni.. tgk..Allah memberkati hubungan kite.. syg solat dah ke? Doakan abg skali ek..miss u..


15. syg..just nk tanya.. syg cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh? 50% je... huhu..yang. . just nk tanya..rambut syg panjang x? just thinking of u at the moment…


16. Td terbeli tudung pendek.. yg abg bg kat syg tu.. syg..bg la gmbr syg special untuk abg yg pakai tudung td 2.. Cntk nye syg..gambar ni nak wat wallpaper hp ngan kompter abg la..


17. Yang.. syg cintakan abg berapa percent? Sepenuh hati Thanks syg..love u too.. abg janji, abg akan jaga syg baik2 dan xkan tinggalkan syg...


18. Syg..da lame kita couple kan.. xkan abg pegang tgn pun nak marah.. Syg kan milik abg.. Thank 4 being understanding. .


19. Syg kata Syg cintakan abg sepenuh hati.. kalu gitu..apa buktinya Syg cintakan abg..?


SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG SEBENAR...


****************************************************************

20. huh!... syg mengndung? tahu kat ne... cube check balik dgn doktor... xkan sekali buat dah mengandung, check balik k..


21. huh! btol la syg mengndung ni?? syg, utk kebaikan kita berdua, lebih baik syg gugurkan kandungan tu.. gugurkan k..


22. Nape plak xnak? xberdosa la klu bunuh benda yang masing xbernyawa.....gugurkan jelah!!! jgn buat masalah bleh x!!

23. xsakitlah!!! nape manje sangat ni! xkan bnda mudah cam tu pun xbleh buat..


24. sori syg, abg xbleh temankan syg ke klinik tu, abg malu klu terserempak dgn family or member, malu la abg klu diorg nmpak abg bwk syg dgn perut syg yg besar tu..


25. Ape!! RM 5,000?? kau yg mengandung... kau cari sendiri la duit nak gugurkan anak tu.. bukan masalah aku.. lantak kau la... bukan masalah aku jgak keluarga kau pulau kau.. kau tu yg bodoh!! kau ingat kau tu cantik sgt?? aku dah xingin kat kau!! pergi mmpos!


26. jgn kol n msg lg bleh x?!.. aku sbuk.. xde masa nk layan kau!...


27.(terputus hubungan)

- wanita itu mati akibat kegagalan proses penguguran..

- si lelaki mencari mangsa baru..

- dan kejadian terus berulang..


ITULAH KEBANYAKAN YANG TERJADI DI DUNIA KITA PADA MASA KINI

semoga dapat jadi peringatan pd semua..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Saturday, January 1, 2011

.....:::TutuP BuKu LaMa,BukA BuKu Baru:::...



TUTUP BUKU LAMA,BUKA BUKU BARU...

mcm knl je tjuk ni...hehe...dari program SEMANIS KURMA..
minta maaf ye ustzah..pnjam jap tjuk ni..hehe
brckp tntg buku...buku yg kita ttup tu bermula awal muharram hari tu...
tapi mungkin diari anda yg ditutup pada hjung tahun 2010 ni..kan??
ok.buku yg kita ttup tu jgn tutup dan buang...
jadikan buku tu sebagai garis panduan,
pedoman,pengajaran untuk menghadapi hari2 
dan tahun baru yg akn dtg...
BUKU tu boleh disamaertikan dengan KEHIDUPAN kita..
antum semua bijak kan...ana harap antum fhm....ikuti 
cerekarama pendek di bawah..



....::dekat kantin::...

wey...ape azam thun baru ko ea??
ha'ah la..azam thun baru ni....2011...aku nk dpt SPM 11A....

tapi..sepatutnya..nak berubah ni bila2 masa je..xyah tnggu
thun baru....ye x??

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



Assalamualaikum w.b.t...
semua org brckp tntg azam tahun baru....
maklumlah dah tahun 2011 dah....
anda bagaimana???hehe

kata Ustazah Bahyah..sbgai seorang islam
prkataan yg plg tepat utk mnggntikn AZAM,
mungkin ada yang kurang sng dgn prkataan azam tu..dan
dgn prkataan azam tu org tu xleh berubah...
boleh la guna kan prkataan HIJRAH..

perkara yg plg penting utk mghadapi thun baru ni...
adalah kita mesti sentiasa bertaubat kpd Allah...
ada riwayat mengatakn 100 kali dan ada juga yg mengatakn 70 kali
Nabi mengucapkan lafaz Astaghfirullahal'azim..
Nabi yg tidak ada dosa pun sentiasa bertaubat kepada Allah 
apatah lagi kita yang sentiasa melakukan dosa ni...


kita tanya pada diri kita dari Subuh tadi...sudah berapa kali kita 
beristighfar??ada sampai 70 atau 100 kali??jika ada alhamdulillah..
tetapi ana yakin sahabat2 ana....sangat rajin beristighfar...
kita memohon ampun kpd Allah mestilah bukan sekadar di mulut
malah ia mestilah hadir drpd hati yg ikhlas....

Mengikut Dr Yusuf Al-Qhardawi..dalam kitabnya yg bertajuk

التوبة الى الله

beliau menyenaraikan byk keistimewaan yg Allah berikan kpd 
hambaNya yg sentiasa beristighfar dan bertaubat


Antara keistimewaanya : 

1.org ini akn disayangi oleh Allah
2.mereka akn didoakan oleh para malaikat
3.segala dosa2 akan diampuni oleh Allah
4.Allah akan lepaskan dari segala masalah dan musibah
5.Allah akan bagi limpahan rezeki yg byk
6.Allah akan tinggikan kedudukan org yg bertaubat di akhirat kelak.

Antara doa utk mghadapi thun baru ni adalah surah Al-A'raf

ربنا ظلننا أنفسنا و إن لم تغفر لنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين

ana yakin antum sume msti dah popular dgn doa ni...
doa Nabi Adam dan Hawa semasa bertaubat apabila
mereka tlh melanggar printah Allah..

ini adalah doa yang kedua..doa Nabi Musa 

قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

erm...ok...ni psl thun baru 2011...
mcm mane dgn awal muharram kita??
hehe
sebenarnya tak kesah la...tahun bila kita nak berubah..
waktu bila kita nak HIJRAH..tu semua terpulang pada individu masing2..
tak salah sebenarnya nak berubah pada tahun baru
tapi..perubahan sebenarnya tidak perlu menunggu tahun yang baru
bila2 masa pun boleh...


jika Allah telah memberi hidayah utk kita berubah
lebih elok kita berubah time tu jgk,,,
hehe
org kata bnda yg baik ni klau cepat lagi bagus kan..
hehe
ok la sahabat semua...
ber HIJRAH lah kepada yang baik k??yg baik kpd yg lbh baik...
ok?

nk ikut nafsu atau RasulNya??
pilihan di tgn kita...

.....:::::TUTUP BUKU LAMA,BUKAK BUKU BARU:::::::.... 
(^_^)

ilalliqa'..
wassalam..

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)