Thursday, December 16, 2010

Ha....sape x Puasa hari ni???

...Puasa Oh Puasa...


...:::di dalam kelas:::...

Assalamualaikum..selamat pagi murid2...hari ni cikgu nk tny...
sape yg x puase???

murid2 berasa pelik...puasa ape hari ni??puasa??hm??
cikgu ni..puasa ape plk??
mcm2 soalan yg keluar dari mulut anak2 murid cikgu Syafiah..

erm...msti kamu semua trlupa ni...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tuk...tuk..tuk....
Assalamualaikum w.b.t..
ha.....cerita tu jwpnnya akn trjawab di bawah ni....

act,lme x jmpe blog hijau ni..hehe...
erm....hari ni...hari khamis...16 December 2010....10 Muharram 1432 H,,,
hari ni sape x poce???ha...hehe
msti ade yg xtaw or mgkn trlupe...
jwpn utk soalan atas tadi tu....

::
::
::
::

bukan puasa Ramadhan...sbb tgh Muharram...
puasa yg dimaksudkan adalah.....
puasa sunat asyura..ataupun puasa 10 Muharram...byk taw fadhilat yg kita dpt dari 
puasa ni...antaranya...puasa ni dpt menghapuskan dosa kita setahun yg lalu..
walaupun ianya sunat,,,kan lbh elok kita lakukannya...ye x??

utk tahu lbih lanjut tntg puasa asyura,dkt bwh ni ada sdkt pnjlsn tntgnya...

Puasa asyura ni... 
Al Imam Muslim serta yang lainnya meriwayatkan 
dari Abu Hurairah radiyallahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam bersabda,

أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ، شَهْرُ اللهِ المُحَرَّمُ. وَأَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الفَرِيْضَةَ، صَلاَةُ اللَّيْلِ
“Puasa yang paling utama setelah Ramadhan adalah (puasa) di bulan 
Allah Muharram. Dan solat yang paling utama setelah solat wajib adalah solat malam”.

ni sy ada dgr pada rancangan Tanyalah Ustaz pagi tadi....
sape tgk??best kan??heee


Ketika ditanya mengenai hukum puasa pada hari Asyura, 
Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah menjawab,
”Ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam datang ke Madinah beliau mendapati 
orang-orang Yahudi berpuasa pada hari kesepuluh dari bulan Muharram.
Maka Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 
”Aku lebih berhak untuk mengikuti Musa daripada kalian.”
Kemudian beliau berpuasa pada hari itu dan memerintahkan kaum muslimin 
berpuasa pada hari itu. (HR. Bukhari [2004] dan Muslim 1130]). 
Di dalam hadits Ibnu ‘Abbas radhiyallahu’anhuma [tersebut] yang jelas disepakati 
kesahihannya dikisahkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berpuasa pada hari ‘Asyura dan memerintahkan umatnya untuk berpuasa pada hari itu. 
Beliau juga pernah ditanya tentang keutamaan berpuasa pada hari itu. Maka 
beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,
"Aku berharap kepada Allah supaya puasa ini bisa menghapuskan dosa setahun yang sebelumnya.” (HR. Muslim [1162]). Hanya saja setelah itu beliau juga memerintahkan untuk 
menyelisihi Yahudi yaitu dengan berpuasa pada tanggal sepuluh dan sehari sebelumnya
yaitu hari kesembilan [sebagaimana tercantum dalam HR. Muslim [1134], pent]. 
Atau diiringi puasa sehari sesudahnya yaitu hari kesebelas.
Dan Al Imam Asy-Syaukani dan Al Hafidz Ibnu Hajar mengatakan puasa 
‘Asyura ada tiga tingkatan. 
Yang pertama puasa di hari ke 10 saja, 
tingkatan kedua puasa di hari ke 9 dan ke 10 dan 
tingkatan ketiga puasa di hari 9,10 dan 11.


 maka di sini...hehe...pilihlah mane yg anda nak...
nk dpt pahala ke x?hehe
ustaz pagi tadi kate...
hukumnya x berdosa kalau kita x puasa...
prkataan berpuasalah dari sabda Rasulullah tu...bukan ertinya Rasulullah
memerintahkan wajib utk kita brpuasa pada 10 muharram ni...
tapi..Rasulullah cuma memerintahkan...
kerana puasa ini merupakan puasa sunat...
yg mana sunat itu bererti
'anda buat anda dapat pahala,jika x buat tak dapat apa2'

tapi...bagi saya kalau kita tak buat kita rugi...betul x?
sbb Allah Maha Pemurah....
jika kita lakukan insyaAllah kita dapat pahala...
dan insyaAllah terhapus dosa kita setahun yg lps...
ia sprti pahala free Allah kurniakan...

jadi knpa kita xnk melakukannya...ye x??
Allah sgt2 pemurah kurniakan kita puasa 10 Muharram ni...
syukran Allah,,,,sygnya dkt Allah....hee
 


ok...tu saje utk coretan pagi ni....jika ada mana2 yg slh,,,sila tegur...
saya cuma berkongsi ilmu apa yg saya tahu...
semoga di tahun yg baru ni.1432 H...kita dt tngktkan lagi amln kita..insyaAllah,,,
sebelum tu..syukran pada ukhti atikah sbb mengingatkn ana tntg puasa asyura ni..
syukran ukhti...syg ukhti...

ok...ilalliqa'...wassalam....(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)