Thursday, November 25, 2010

.....:::CuTi-CuTi MaLaYsIA::::.....

november lepas...sy dgn family gi pangkor..mule2 kat teluk nipah,pas2,beralih ke 
puteri bayu resort..
peercutian selama 3 hari 2 malam....petang hari pertama gi mndi pntai..
kat teluk nipah...pas2 berkayak...

kemudian..hari kedua..pagi gi jalan2 naik motor keiling teluk nipah

terus pindah ke puteri bayu resort....
petangnya,,pergi naik bot ke pulau yg brdktn dgn teluk nipah...

smbil snorkelling kt teluk nipah...
best3..alhamdulillah..,kemudian esoknya balik..

on the way balik..
gi singgah kat sitiawan main bowling plk..pas2 trus balik..
alhamdulillah...dlm kul 5 lbih kami dah smpai rumah...'

dgn abg adib dpn resort


alhamdulillah...prcutian ni dpt eratkn lagi ukhwah dan hubungan silaturrahim antara ahli keluarga....terima kasih Allah....sayang Allah....ana hrp sgt thun2 dpn dpt pergi lg....

atas feri dgn kakak

cahaya yang terang..hehe

 


















































khusyuk snorkel





Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Batas

Assalamualaikum....artikel ni copy dari iluislam..best sgt...semoga bermanfaat....insyaAllah...



Batas
www.iluvislam.com
Oleh : Farhana
Editor : doraemong13




Kepada Allah kita kembali

Sebagai seorang yang dinamakan manusia, kita dilahirkan penuh dengan kekurangan. Dan antara kekurangan yang amat jelas dapat dilihat kini adalah lemahnya seseorang dengan jantina yang berlawanan. Lelaki akan lemah apabila berdepan wanita, dan wanita akan lemah apabila berdepan dengan lelaki.

Mungkin ada yang merasakan, lelaki dan perempuan boleh berkawan sahaja tanpa ada hubungan yang 'lain' . Ya, benar. Memang boleh. (Boleh dari segi sosial, saya bukan bercakap tentang hukum)

Namun kita harus sedar dan mengakui kekurangan yang wujud dalam diri kita. Sudah berapa kali kita mendengar kisah lelaki dan perempuan yang bersahabat baik, menjadi best friend, dan rupanya dalam diam si perempuan menyimpan perasaan terhadap si lelaki. Dan apabila lelaki mengetahuinya, mungkin dia akan berasa bingung kerana mereka hanya kawan, bagaimana kawannya boleh menyimpan perasaan?

Biasanya, di saat ini, apabila dah susah, barulah kita nak kembali kepada Islam. Barulah kita nak ikut cara berhadapan dengan berlainan jantina yang ada dalam agama.

Kaum lelaki kena sedar, bahawa hati perempuan ini tersangatlah lembut.

Ya,ya, saya tau, saya tau, mungkin itu jawapan yang keluar.

Mungkin kalian tahu, tapi kalian belum memahami.


Batas perlu dijaga

Adakah hanya apabila lelaki meluahkan perasaan maka hati perempuan akan 'cair'? Tidak, semua perkara yang anda lakukan, yang bagi anda mungkin itu perkara biasa, contohnya mengambil berat terhadap si perempuan, disebabkan dia perempuan dan mungkin lebih 'vulnerable' menyebabkan kalian terlebih concern.

Atau mungkin dengan gurauan anda yang mungkin bagi anda biasa, namun dapat menyentuh hati perempuan itu. Hatta perkara kecil sekalipun. Andai dia dapat merasai keikhlasan anda, hatinya akan sangat mudah untuk 'terpaut'. (Maaf, tak dapat fikir perkataan lain yang kurang 'geli')

Atau mungkin layanan anda terhadapnya yang dirasakan 'lain', walaupun hakikatnya anda memanglah seorang yang 'friendly' dan 'happy go lucky'. Contohnya.

Bagi kalian itu perkara biasa, namun sang perempuan yang terseksa. Ini pemerhatian saya daripada banyak perkara yang berlaku di sekeliling. Selepas itu barulah nak saling menyalahkan antara satu sama lain. Yang peliknya, kita jarang nak menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu.

Lelaki: "Sapa suruh pikir lain? Aku tak pernah mengaku  apa-apa pun"
Perempuan: "Action speaks louder than words! Dah tau tak suka buat apa nak baik-baik dengan aku!?"


Akhirnya gaduh tak berhenti, kerana dua-dua tak nak mengakui bahawa masing-masing dah terpesong dari panduan tuhan.

Contoh lain, menzahirkan doa kita padanya. Misalnya, "Saya selalu doakan awak"ataupun apa-apa saja doa yang diungkapkan buat perempuan itu dan diketahui olehnya. Nampak macam ok kan? Tapi benda macam itu pun boleh buatkan perempuan itu suka. Contoh ayat dalam hati: "Oh baiknya hati dia, doakan aku...waaaaa"

Doakanlah puas-puas, namun rahsiakanlah darinya. Kan doa itu dipanjatkan ke atas tuhan. Jadi cukuplah Allah yang mengetahuinya. (Sekarang baru korang tau kan. Dah tau jangan nak ambil kesempatan nak try buat pula. Ada yang kena fire karang)

Di sini, barulah kita nampak hikmah mengapa Allah menetapkan berbagai-bagai aturan dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. Kerana yang menciptakan PASTI lebih tahu tentang ciptaan-Nya. Namun kita sering melampaui batas itu, mungkin kerana lupa, atau disebabkan hati kita yang jauh dari-Nya, wallahua'lam, masing-masing boleh jawab sendiri.

Jadi sama-sama kita mengingatkan diri sendiri dan sahabat-sahabat kita.


Prevention is better than cure

Kadang-kadang (selalu sebenarnya), seorang perempuan terpaksa mengeraskan hatinya, demi untuk tidak menjatuhkan diri ke dalam fitnah. Andai kita merasakan bahawa perempuan itu sangat tegas terhadap orang lain (maksudnya lelaki), ketahuilah bahawa dia sebenarnya lebih tegas terhadap dirinya sendiri. Mungkin bagi lelaki pun begini, saya pun tak tahulah sebab saya bukan lelaki, tetapi kadang-kadang kita memang perlu mengeraskan hati demi menjaga maruah diri.

Perempuan sememangnya dilahirkan berhati lembut. Namun sebagai 'respons' terhadap apa yang ada di sekelilingnya, terpaksa mengeraskan hati sehinggakan orang merasakan dia seorang yang keras hati, ego dan sebagainya. Jadi bantulah kami kaum perempuan, nasihatlah kami dengan baik, jangan 'test' limit kami, kerana mungkin saja kami akan gagal. Moga kita sentiasa dipelihara Allah dalam setiap perkara.

Sekian cerita kita hari ini, semoga dari sehari ke sehari kita makin dekat kepada Allah.

Amiiin.

Pengajarannya: Ikutlah jalan yang selamat, jangan menjerumuskan diri sendiri ke dalam lembah kebinasaan. Carilah jalan yang selamat itu.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Wednesday, November 10, 2010

Ape perasaan lepas.........???


Apa perasaan lepas........??

Assalamualaikum w.b.t.....ha...pe yang lepas....huh...lega kot...
ha..jgn pk bukan2...heeeeee...act..pe perasaan lepas....

lepas.........

after...

ba'da......

JeNg...JeNG...jEng.....

ExAm laaaa........


ish....pk mcam2 ea....hehe...x baik la suuzzon kat org...
gurau je...erm....alhamdulillah...exam bru je hbs...
gaye pljr2 di sini..ceh...mcm dah bebas gler ah....muke dri tension..
berkerut kerut mcm bju kedut pun ade...lg teruk dari tu...
akhirnye....ceria....senyum lebar sampai ke telinga pun ade...

betapa bebasnye mereka...
haha..
xla bebas sgt snarnye...coz...
HomE work menanti....
0.5 cm kot...???
Hannan kate tebal tu....
tebal gler......sangat tebal.....sangat2 tebal...
tebal jiddan....haha



tapi....act mmg dah bebas sgt..bru bebas form 4..
SPM belum lagi.....
hurm.....

spnjg peperiksaan berlangsung..masing2 dah x sabar nk hbs
exam cpt....bayangkan....
paper 1 BAT..i jam suku...but...
siapnye juz 30 minit....
punyela cpt nk hbs exam....kedengaran
pelajar2 di kelas2 sblh sudah pun bebas....
bising sane sini....serius...
yang kitorang ni still tunggu...dan menunggu until pukul
12.30 p.m....

tik..tok...tik..tok....sayup2 trdgr Cikgu Syafiah punye suare...
"okay,,mase dah nk hbs...tulis nama,pastikan semua jwpn di isi..."
kertas pun dikutip....then....

I BeLiEVe i cAn Fly....yeah...=)

bird : korang mne boleh terbang,,,aku je boleh....
ceh...mcm nk terbang....semua muke cheer x ley blah....
ade yg hah...huh...hiah....abis exam...mcm2...
serius lawak...yang empunya diri pun senyum je,,,
time jwb td..ush....hehehe



hmmm...usaha dah...juz skrg tawakkal pada Allah...
esok pulang buku....yes..hehe...
ala..sedih nk pisah dgn buku teks....isk3...( T _ T )

hehe....so..tul a act perasaan lps exam....haha...
hari esok xkan same dgn hari ni...pe yg sy dpt bljr hari ni...
bljr terima kenyataan....
n redha dgn ape yg kite dpt....

x semestinye pe yg kite nk,kite dpt...
so...
kite enjoy...eh..slh tu...
kite perlu yakin bhwa Allah tahu tiap yg trbaik utk kita...
yakin..percaya tu...terima kasih Allah..(^_^)



sebelum terlupa...khas untuk ustazah Fitri...
tahniah sbb dah melangsungkan pertunangan...
alhamdulillah....


ustazah cantik sgt time tunang tu,,,,hehe.....ok lah....
cukup sampai sini....ilalliqa',,
wassalam...



Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

...:::Hatiku:::...


...:::Hatiku:::..

Assalamualaikum...erm...ni post first lps exam...hehe...
melayan perasaan jap...hehe
layan....~ ~


Wahai Hati tatkala kau sendirian,
ada yang hadir memujukmu...

Wahai jantung hatiku tatkala kau kesedihan,
ada yang datang menggembirakanmu...

Wahai penawar hatiku tatkala kau kegelisahan,
ada yang rapat menenangkanmu...

Wahai permata hatiku tatkala kau kekesalan,
ada yang berlari mendakapmu..

Wahai pemburu hatiku tatkala kau kesamaran,
ada yang menyinari mencerahkan...

Wahai hati yang bercinta teruskanlah menangis,
kerana dalam tangisan ada yang manis jadi senyuman....


Wahai Pemilik Hatiku Ya Allah...
aku hanya insan biasa yang mencintaiMu..
suburkanlah,siramilah,balutilah,selimutilah..HATI INI....(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Friday, November 5, 2010

...:::PeRmAtA yAnG DicAri:::....

Assalamualaikum w.b.t.
Buat yang membaca ambillah iktibar dari luahan hati ana ini...sekadar nukilan yang lemah dari hamba Allah yang menginginkan jannah di akhirat nanti....



Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.
Keayuan wanita solehah itu,
tidak terletak pada kecantikan wajahnya ,

Kemanisan wanita solehah ,
tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu ,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu ,


Bukan dan tidak sama sekali,
Kepetahan wanita solehah ,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.
Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek ,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran ,
Kerna satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman ,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi,
Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai ,
Kerna ada lagi manusia yang lebih berpegetahuan darimu ,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerna ada lagi insan yang lebih malang darimu ,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya ,
Bersyukurlah diatas apa yang ada .
Serta berusaha demi keluarga ,bangsa dan agama...


Ya Allah...janganlah kau bimbangkan hati ini...kerna aku yakin Kau telah menetapkan jodohku,,dan tidak perlulah aku susah2 memikirkannya...peliharalah diriku ya Allah....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, November 4, 2010

Kalam Fil Qolbi.....nukilan hatiku yang lama ku pendam....

Assalamualaikum....kali ni post lain skit...smga bermanfaat....
Akhirnya jumpa jgk kata-kata hati yang lama terpendam...
terendam pun ade..hehe
dah basah..lemas dah hati tu...hehe...tapi..bangkit semula...
dah jemur balik...tapi jemur baik2....
kerana kasih Allah menyedarkan...terima kasih Allah...sayang Allah...(^_^)
jangan jelez...!hehe




Aku Tinggalkan Dia Demi Allah

Dengan nama Allah
Sebaik-baik Pemberi Ganjaran

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!





Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan di tanganmu
Tetapi di tanganNya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu

Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku
Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu


Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita

Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar..

"i've leave him for the sake of Allah"

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti




Dan sesungguhnya hari kemudian
itu lebih baik bagimu
daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu
pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Ad dhuha: 4 & 5]

Untuk itu
Aku tinggalkan dirimu padaNya

Sesungguhnya
 aku bertawakkal
kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata
melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.
(Allah Maha Adil)
[Hud: 56]

usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar aku tercipta untukmu
tiada apa yang dapat menghalangnya
sebelum saat itu tiba
berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap


Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)
[An Nur: 26]

Beruntunglah  !
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari 

hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu sayang
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini..

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
 sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[ As Syams: 8-10]


Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka
dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Fussilat:30]

Dan tika  merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNya
Allah itu dekat
yakin pasti..

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
[Fussilat:36]

Jika kau membaca apa yang tertulis ini...maafkan ku...yakinlah pada Allah...jika ada jodoh antara kita,,pasti kita akan disatukan...jika tidak aku redha dgn ketetapan Ilahi...teruskan hidupmu...semoga berjaya...doaku sentiasa mengiringimu...wassalam....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Tuhan..tolong ingatkan dia....

>>>YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM...<<<

>>>Tolong nasihati si dia...

jangan mencintaiku lebih dari dia mencintai YANG ESA...
jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati YANG ESA...
jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan IBU BAPANYA...
dulukan ALLAH kerana di situ ada syurga...
dulukan IBU BAPA kerana di telapak itu syurganya..


>>>tolong ingatkan si dia...

aku mencintainya kerana IMAN bukan RUPA...
aku lebih cintakan ZUHUDnya bukan HARTA...
aku kasihnya kerana SANTUNnya...

>>>tolong sedarkan si dia...

bila dia mula mengagungkan cinta manusia...
bila dia tenggelam dalam angan2nya...
andai nafsu mengawal fikirannya...


>>>tolong sebarkan padanya...

usah ucap CINTA di kala CITA2 belum terlaksana...
andai diri enggan dirapati kerana menjaga BATASAN...
bila jarak menjadi penyebab bertambah RINDU...


>>>pesan padanya...

aku tak mahu menjadi fitnah besar baginya...
tak mahu jadi punca kegagalannya...


>>>khabarkan padanya...



aku mahu dia berjaya..
jadi penyokong kejayaanku...
aku mendambakan CINTA SUCI yang terjaga...
yang hanya sah melalui ikatan pernikahan....

ya Allah...moga pesanan ini sampai kepadanya....
semoga dia mengerti apa yang ku inginkan....
bersabarlah wahai akhi...
yakinlah....jodoh mu itu akan tiba....tetapi bukan sekarang...
jika bukan denganku...redhalah atas ketetapan ilahi...
sesungguhnya ada lagi yang lebih baik untukmu sedang menunggu....
BERSABARLAH IKHWAN..WA AKHWAT....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

gadis berniqab...maafkan ku andai ku mengguris hatimu....


.. ..
Salam kemaafan ku hulurkan buatmu sahabatku gadis berniqab, andai kata coretanku selepas ini bakal menghiris hatimu. Tiada apa yang dapat ku lafazkan lagi melainkan aku amat menyayangimu sahabatku kerana kau sahabat seakidah di jalan dakwah juga kerana kecekalan imanmu mempertahankan niqab sebagai pakaian yang melambangkan ketinggian peribadimu.....
.. ..
Sahabatku yang dirahmati Allah......
.. ..
Sungguh aku amat berbangga denganmu. Penampilanmu yang sopan membuatkan kau dihormati di mata masyarakat yang memahami tuntutan berpurdah.....
.. ..
Tapi sahabatku......(^_^)
.. ..
Tiada manusia yang benar-benar sempurna melainkan junjungan kita, Rasulullah s.a.w. Terkadang kita terlupa, dan menjadi tanggungjawab seorang Muslim untuk saling mengingati saudaranya agar tidak terus hanyut.....
.. ..
Aku tidak menyalahkan dirimu kerana niqab, sahabatku. Aku juga pernah terlalai dan alhamdulillah, diri yang kerdil ini telah ditegur oleh seorang sahabat berhati mulia, yang tidak mahu hati ini terus dimamah dosa, juga kerana sayangkan agamanya. Diri ini terasa sangat malu apabila ditegur oleh seorang ikhwan yang tidak dikenali, tapi akhirnya diri ini memandang teguran itu sebagai satu kritikan yang membina. Jazakallah di atas teguranmu sahabat, semoga Allah sentiasa menjaga dan melindungimu.....



.. ..
Bukan sahabatku.......(^_^)
.. ..
Bukan kerana niqab, tapi semuanya bertitik tolak dari diri kita sendiri.. Jauh dari lubuk hati kita yang paling dalam. Tanya imanmu sahabatku, apa tujuan kita berniqab? Sudah tentu untuk melindungi wajahmu dari pandangan mata yang bakal mengundang nafsu. Jadi, apa tujuanmu mempamerkan gambarmu yang berniqab di laman sosial ( friendster, myspace, facebook etc.)?....
.. ..
Apakah untuk tujuan berdakwah?...
.. ..
Sahabatku…....
.. ..
Matlamat tidak menghalalkan cara. Banyak lagi cara untuk kita meyampaikan dakwah tetapi bukan dengan cara ini. Biarpun memang ada hati yang insaf tatkala melihat dirimu yang tampak sopan menghijab diri, tapi dapatkah dipastikan bahawa mata yang melihat dirimu itu semuanya mata-mata muslimah? Apakah tiada mata-mata lelaki ajnabi yang memandangmu walaupun sudah lengkap terhijab dengan niqab?....
.. ..
Ya......
.. ..
Mungkin ada yang berkata. “Ah! Tak apalah. Muka dah tak nampak. Semua dah bertutup. Takkan nak timbul nafsu juga…”....
.. ..
.. ..
Dari kerana mata…....
Tahukah kamu sahabatku yang disayangi…....
.. ..
Lelaki itu tinggi imaginasinya. Walau hanya dengan melihat fotomu yang berniqab, tapi akal mereka masih mampu meneroka setiap inci dirimu. Memang benar sahabatku. Melalui fotomu, dapat dilihat kurus atau berisinya dirimu, tinggi atau rendahnya, malah melalui sebahagian kecil matamu yang kelihatan sudah cukup mampu menggambarkan kecantikan wajahmu, sahabatku.....
.. ..
Biar sehebat mana iman seseorang lelaki itu, biar setinggi mana ilmu agama yang mereka pelajari, namun itu bukanlah jaminan sempurnanya kekuatan iman seseorang itu. Rambut saja sama hitam, tetapi hati lain-lain. Kita tidak dapat menduga apa yang ada di dalam hati mereka. Mata yang melihat sudah tentu akan mendorong akal untuk berfikir tentang foto perempuan berniqab yang dilihatnya. Akal yang berfikir sudah tentu akan didorong nafsu untuk membayangkan rupamu lebih jauh lagi. Mungkin bukan semua, tetapi itulah kemungkinan yang bakal terjadi andai kita tidak menjaga diri.....
.. ..
"Zina mata dengan melihat, kedua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya bercakap, tangan zinanya berpegangan, kaki zinanya melangkah dan hati yang berhasrat, membayangi,dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kelamin atau digagalkannya." (HR Bukhari).
Rujukan:Kitab Riyadhus Solihin dalam Bab larangan melihat Wanita.
....
.. ..
‘Mawar berduri’ vs ‘Mawar yang rugi’....





.. ..
Sahabatku…....
.. ..
Andai kau merasakan dirimu mawar berduri, buktikan!! Bukan dengan pembuktian dengan meng’upload’ foto wajahmu yang berniqab, melambangkan dirimu seolah-olah ‘mawar berduri’. Tetapi dengan cara menghentikan ‘upload’ fotomu itu. Engkau tidak rugi sahabatku. Malah engkaulah orang yang beruntung, kerana dirimu terhindar dari pandangan mata ajnabi yang melihat, dan akal mereka yang berfikir. Dirimu juga terhindar dari dosa membiarkan ajnabi berfikir dan membayangi rupamu. Dan sekaligus menyelamatkan lelaki ajnabi dari dosa melihatmu dan membayangi rupamu. Juga engkau telah menyediakan dirimu suci-sesuci sucinya untuk seseorang yang lebih berhak lagi halal bagimu. Ingat sahabatku gadis berniqab, dirimu sudah menjadi maqam qudwah buat masyarakat di luar sana. Justeru itu, elakkan segala perkara yang bakal mengundang fitnah buat kita, para niqabi....

Asif jika mengguris hati akhwat2 sume...sesungguhnya ana hanya insan biasa...ana bukanlah terlalu pandai dalam bidang agama...mane yg slh tu tegurlah.....wassalam...(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Wednesday, November 3, 2010

Doa Para Akhwat yang merindukan 'Sang Pendamping'



Doa Para Akhwat Yg Sangat Merindukan Sang Pendamping... http://x.myspacecdn.com/images/blog/moods/iBrads/happy.gif
  dipetik dari ashfarina_shahidah


Doa Para Akhwat Yg Sangat Merindukan Sang Pendamping...

Untuk Para Akhwat....
mari kita Aminkan Doa ini.......
Untuk Para Ikhwan....
Dengarlah Doa Para Akhwat yang sangat 
merindukan datangnya seorang pendamping....

"Peringatan Rasulullah: "Bukan termasuk golonganku
 orang-orang yang merasa khawatir akan terkungkung 
hidupnya karena menikah kemudian ia tidak menikah." (HR. Thabrani). "

Apa yang menghimpit saudara kita sehingga 
MEREKA SANGGUP MENETESKAN AIR MATA. 
Awalnya adalah KARENA MEREKA MENUNDA 
APA YANG HARUS DISEGERAKAN, MEMPERSULIT
 APA YANG SEHARUSNYA DIMUDAHKAN. 
Padahal Rasululloh berpesan: "Wahai Ali, ada TIGA 
PERKARA JANGAN DITUNDA-TUNDA, apabila SHOLAT 
TELAH TIBA WAKTUNYA, JENAZAH APABILA 
TELAH SIAP PENGUBURANNYA, dan PEREMPUAN 
APABILA TELAH DATANG LAKI-LAKI YANG SEPADAN MEMINANGNYA." (HR Ahmad) "

-- M. Fauzil Adhim
****************************

A Prayer

Tuhanku...
Aku berdo'a untuk seorang pria yang akan menjadi bagian dari hidupku
Seseorang yang sungguh
 mencintaiMu lebih dari segala sesuatu
Seorang pria yang akan meletakkanku pada
 posisi kedua di hatinya setelah Engkau
Seorang pria yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untukMu

Wajah tampan dan daya tarik
 fisik tidaklah penting
Yang penting adalah sebuah hati yang 
sungguh mencintai dan dekat dengan Engkau
dan berusaha menjadikan sifat-sifatMu ada pada dirinya
Dan ia haruslah mengetahui bagi siapa dan 
untuk apa ia hidup sehingga hidupnya tidaklah sia-sia

Seseorang yang memiliki hati
 yang bijak tidak hanya otak yang cerdas
Seorang pria yang tidak hanya 
mencintaiku tapi juga menghormatiku
Seorang pria yang tidak hanya memujaku 
tetapi juga dapat menasihatiku ketika aku berbuat salah
Seseorang yang mencintaiku bukan
 karena kecantikanku tapi karena hatiku
Seorang pria yang dapat menjadi sahabat
 terbaikku dalam setiap waktu dan situasi
Seseorang yang dapat membuatku merasa
 sebagai seorang wanita ketika aku di sisinya

Tuhanku...
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna
 namun aku meminta seseorang yang tidak sempurna,
sehingga aku dapat membuatnya sempurna di mataMu
Seorang pria yang membutuhkan
 dukunganku sebagai peneguhnya
Seorang pria yang membutuhkan doaku untuk kehidupannya
Seseorang yang membutuhkan 
senyumku untuk mengatasi kesedihannya
Seseorang yang membutuhkan diriku untuk
 membuat hidupnya menjadi sempurna

Tuhanku...
Aku juga meminta,
Buatlah aku menjadi wanita
 yang dapat membuatnya bangga
Berikan aku hati yang sungguh mencintaiMu sehingga
 aku dapat mencintainya dengan sekedar cintaku
Berikanlah sifat yang lembut sehingga
 kecantikanku datang dariMu
Berikanlah aku tangan sehingga 
aku selalu mampu berdoa untuknya
Berikanlah aku penglihatan sehingga aku dapat melihat
 banyak hal baik dan bukan hal buruk dalam dirinya
Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata bijaksana,
mampu memberikan semangat serta mendukungnya
 setiap saat dan tersenyum untuk dirinya setiap pagi

Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, 
aku berharap kami berdua dapat mengatakan:
"Betapa Maha Besarnya Engkau karena telah 
memberikan kepadaku pasangan yang dapat
membuat hidupku menjadi sempurna."

Aku mengetahui bahwa Engkau ingin kami 
bertemu pada waktu yang tepat
Dan Engkau akan membuat segala sesuatunya
 indah pada waktu yang telah Engkau tentukan
Amin....http://x.myspacecdn.com/images/blog/moods/iBrads/happy.gif

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)