Monday, September 20, 2010

Kalammi....كلمي

Assalamualaikum w.b.t
Lamanya saya tak bukak blog ni..start dari bulan
ramadhan yang lalu sampai la syawal ni..
busy dgn mcam2 aktiviti ramadhan n'
persiapan raya la katakan..hehe
Di kesempatan ini saya nak ucapkan 

..::SeLaMaT HaRI RaYA aIdILfItRI::..
..::MaAf ZaHiR DaN bAtIn::..


 

jika ada tersalah tersilap kata,tersakitkan hati,
dan segala salah silap saya,maafkan saya..saya hanya insan yang 
lemah yang banyak melakukan kesilapan...
sedih kan ramadhan dah berlalu??sbb pe??
sbb....bulan ramdhan ni satu bulan yang sgt2 mulia dan 
ia adlh ketua segala bulan....kalau jumaat,ketua segala hari...
kalau bulan...bulan ramadhan ni la ketuanya...

bulan ramadhan ni kalau dilepaskan begitu sahaja
percaya tak kalau saya kata kita semua akan sangat rugi
sbb x manfaatkan masa yang ada di bulan ramadhan ni dgn 
ibadah2..?rugi kan??(^_^)



Hadis Rasulullah yg diriwayatkan oleh Bukhari yg bermaksud:

"Apabila kamu berpuasa,maka hendaklah pendengaranmu,penglihatanmu,& 
lidahmu turut berpuasa dari segala yang haram.Jauhilah dari suka
menyakiti jiranmu,hendaklah kamu bertenang & beramal & 
jangan biarkan hari tidak berpuasa& hari berpuasa adalah sama."
 
erm...mksdnya jgn lah kita maintainkan amalan kita pada bulan ramadhan
tapi kita perlu tingkatkan dan dalam masa yg sama 
perlu maintain kan dy...ok?(^_^)

erm....sayang kan dkt Allah sbb kurniakan kita semua
umat islam satu bulan yang sgt istimewa...kan??
utk kita beribadah dan merehatkan perut kita yang dah lama x berehat..
hehe
mksdnya perut kita kan dah selama berapa bulan 
kerjanya asyik proses mknan yg kita mkn...
so....bulan ni rehat la kjp dia....hehe


habis bab tu..hehe
erm...baru2 ni byk ujian pada diri sya..
ngadu pada ukhti ana..ukhti atikah..
teringat kata2 die..
"ada hikmahnya"...dlu ana yg ckp kat dia..
skrg dia yg kata pada ana... mmg btul...
ada hikmah di setiap ujian Allah pada kta.
cuma hikmah itu tersembunyi dan Allah shja
yg Maha Mengetahui...
fkir n muhasabah dri balik...
apa yg kita dah buat...
hablumminannas
wa
hablumminallah...
mungkin byk salah saya 
ujian dtg utk menyedarkan kita...
menguatkan iman kita...jika kita kuat 
kita pasti dpt harungi nya...

jika nangis itu dpt lahirkan rasa keinsafan
menangislah...
kerana air mata taubat itu penghapus api 
neraka kelak..

ya Alllah terima ksh kerana
kau kurniakan ana seorang shabat yg dpt
menasihati ana...
syukran ukhti !!syg ukhti!(^_^) 
 
Sahabat.....
Alihkan lah mata mu ke arah laut,
airnya cantik membiru dan
penuh ketenangan ttp hanya Allah shj yg tahu
rahsia didalamnya.
Begitulah juga dgn kehidupan manusia.
Riang,ketawa...
tetapi hanya Allah yg tahu rahsia kehidupannya,
jika kau kecewa wahai shbat,pndglah ke sungai,
airnya ttp mengalir biar pun berjuta batu menghalang,
Jika kau bersedih sahabatku,pndglah ke langit,
kau akan sedr bhwa Allah sntiasa brsamamu,
mengiringi setiap lngkhmu,menyusuli setiap doamu....
(^_^)

skrg ana dah senyum...heee
terima kasih Allah..sayang Allah..
sayang semua orang...he2


gmbar ni gambar saya dgn mama...17 september lalu 
hari lahir mama...mama yang membesarkan saya
sehingga saya jadi "orang" camni...hehe

erm...ana rasa takat ni je kot...penat tgn menulis...hehe
salam alaik...illaiqa'...
(^_^)


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)