Saturday, July 10, 2010

Untukmu Ratuku..


Untukmu Ratuku


Ingin kuluahkan apa yang sudah lama ingin kuluahkan

Tentang kebimbanganku ini


Taktala melihat bunga-bunga berguguran


Dipetik tangan-tangan yang ganas lagi bernafsu serakah



Ratuku,




Kebimbanganku ini kian menebal


Apabila ku dengar dengungan kumbang perosak


Yang cuba menyedut madumu walau tanpa relamu


Ratuku, Kebimbanganku bertambah lagi


Bila ku melihat bunga yang tak segan silu


Melampiaskan kecantikkannya ketika sedang mekar


Melupakan kuntuman yang sebelum ini melindunginya






Ratuku,



Aku masih terpinga-pinga


Masih wujudkah lagi ratu idaman kalbu


Kerana apa yang ku lihat hari ini


Semakin banyak bunga-bunga yang gugur bagaikan tibanya musim luruh

 


Ratuku,


Bukanlah ku harap kau segigih Siti Hajar Yang berlari-lari antara Safa dan Marwah


Bukan juga sesetia Ainul Mardhiah


Menanti kekasihnya di pintu syurga




Ratuku,


Akuilah hakikat yang tersurat Engkau bukanlah Siti Khadijah mahupun Siti Fatimah


Engkau bukan Asiyah bukan juga Rabiatul Adawiyah Wanita suci lagi terpuji


Kerana aku tak layak berharap sedemikian rupa


Cukuplah sekadar kau cuba mencontohi bunga- bunga itu mekar mewangi


Sehingga harumnya melewati pintu-pintu syurga


Jangan kau risau ratuku,


Kadangkala musim berganti


Sehingga kau tak dapat kembang mekar


Tapi itu hanya ujian buatmu


Esok musim bunga pasti akan tiba


Dan kau mampu berkembang lagi


Cuma yang ku harapkan ketika itu


Kau jagalah kelopakmu itu


Jangan sampai tangan-tangan kasar memetikmu lagi


Jangan goda kumbang-kumbang ganas menghisap madumu


Jangan biarkan gagak hitam itu merosakkan serimu


Kerana kau ratu idaman kalbu







Ratuku,


Aku bukanlah memandang kecantikkanmu itu


Walaupun kadangkala aku tertarik memandangnya


Bukan itu yang ku harapkan







Aku yakin ratuku Masih ada sinar harapan yang bisa membuat aku tersenyum lega


Kerana akan aku temui ratu yang benar-benar


Ratu idaman kalbu....


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

No comments: