Monday, December 27, 2010

...:::WhAt Is LoVe??:::...

  from iluvislam...best sgt3..

 WHAT IS LOVE????
What is love? Love is definitely essential in our life. How much we appreciate love in our life? What can we get from love? Here, I will show you what LOVE is.



L
ucky
;


Being lucky as a Muslim. Learn the meaning of love in Islam is beautiful. I love Allah, Prophet Muhammad (pbuh), my parents, family and all my Muslim sisters and brothers. 

O
bey
;

Obey the rules in Al-Quran and As-Sunnah, we will surely get the perfect blissful life. There are many things that I learnt in Al-Quran and As-Sunnah, including love. As we know, Islam is a religion that loves peace.
 
Vow;
 
Vowing that there is no god but Allah, Muhammad is the Messenger of Allah. Only Allah is The One who we cannot forget. He is always watching us and always cares about us. 
 
Effort

Love is an effort to get the meaningful life. Always caring and being honest is a vital in love. We need to be caring and honest with our brothers and sisters in Islam and to all people all around the world.
 
 
That is LOVE, which will always makes us smile and happy, always in our heart, forever and ever...InsyaAllah.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, December 16, 2010

Ha....sape x Puasa hari ni???

...Puasa Oh Puasa...


...:::di dalam kelas:::...

Assalamualaikum..selamat pagi murid2...hari ni cikgu nk tny...
sape yg x puase???

murid2 berasa pelik...puasa ape hari ni??puasa??hm??
cikgu ni..puasa ape plk??
mcm2 soalan yg keluar dari mulut anak2 murid cikgu Syafiah..

erm...msti kamu semua trlupa ni...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tuk...tuk..tuk....
Assalamualaikum w.b.t..
ha.....cerita tu jwpnnya akn trjawab di bawah ni....

act,lme x jmpe blog hijau ni..hehe...
erm....hari ni...hari khamis...16 December 2010....10 Muharram 1432 H,,,
hari ni sape x poce???ha...hehe
msti ade yg xtaw or mgkn trlupe...
jwpn utk soalan atas tadi tu....

::
::
::
::

bukan puasa Ramadhan...sbb tgh Muharram...
puasa yg dimaksudkan adalah.....
puasa sunat asyura..ataupun puasa 10 Muharram...byk taw fadhilat yg kita dpt dari 
puasa ni...antaranya...puasa ni dpt menghapuskan dosa kita setahun yg lalu..
walaupun ianya sunat,,,kan lbh elok kita lakukannya...ye x??

utk tahu lbih lanjut tntg puasa asyura,dkt bwh ni ada sdkt pnjlsn tntgnya...

Puasa asyura ni... 
Al Imam Muslim serta yang lainnya meriwayatkan 
dari Abu Hurairah radiyallahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam bersabda,

أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ، شَهْرُ اللهِ المُحَرَّمُ. وَأَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الفَرِيْضَةَ، صَلاَةُ اللَّيْلِ
“Puasa yang paling utama setelah Ramadhan adalah (puasa) di bulan 
Allah Muharram. Dan solat yang paling utama setelah solat wajib adalah solat malam”.

ni sy ada dgr pada rancangan Tanyalah Ustaz pagi tadi....
sape tgk??best kan??heee


Ketika ditanya mengenai hukum puasa pada hari Asyura, 
Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah menjawab,
”Ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam datang ke Madinah beliau mendapati 
orang-orang Yahudi berpuasa pada hari kesepuluh dari bulan Muharram.
Maka Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 
”Aku lebih berhak untuk mengikuti Musa daripada kalian.”
Kemudian beliau berpuasa pada hari itu dan memerintahkan kaum muslimin 
berpuasa pada hari itu. (HR. Bukhari [2004] dan Muslim 1130]). 
Di dalam hadits Ibnu ‘Abbas radhiyallahu’anhuma [tersebut] yang jelas disepakati 
kesahihannya dikisahkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berpuasa pada hari ‘Asyura dan memerintahkan umatnya untuk berpuasa pada hari itu. 
Beliau juga pernah ditanya tentang keutamaan berpuasa pada hari itu. Maka 
beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,
"Aku berharap kepada Allah supaya puasa ini bisa menghapuskan dosa setahun yang sebelumnya.” (HR. Muslim [1162]). Hanya saja setelah itu beliau juga memerintahkan untuk 
menyelisihi Yahudi yaitu dengan berpuasa pada tanggal sepuluh dan sehari sebelumnya
yaitu hari kesembilan [sebagaimana tercantum dalam HR. Muslim [1134], pent]. 
Atau diiringi puasa sehari sesudahnya yaitu hari kesebelas.
Dan Al Imam Asy-Syaukani dan Al Hafidz Ibnu Hajar mengatakan puasa 
‘Asyura ada tiga tingkatan. 
Yang pertama puasa di hari ke 10 saja, 
tingkatan kedua puasa di hari ke 9 dan ke 10 dan 
tingkatan ketiga puasa di hari 9,10 dan 11.


 maka di sini...hehe...pilihlah mane yg anda nak...
nk dpt pahala ke x?hehe
ustaz pagi tadi kate...
hukumnya x berdosa kalau kita x puasa...
prkataan berpuasalah dari sabda Rasulullah tu...bukan ertinya Rasulullah
memerintahkan wajib utk kita brpuasa pada 10 muharram ni...
tapi..Rasulullah cuma memerintahkan...
kerana puasa ini merupakan puasa sunat...
yg mana sunat itu bererti
'anda buat anda dapat pahala,jika x buat tak dapat apa2'

tapi...bagi saya kalau kita tak buat kita rugi...betul x?
sbb Allah Maha Pemurah....
jika kita lakukan insyaAllah kita dapat pahala...
dan insyaAllah terhapus dosa kita setahun yg lps...
ia sprti pahala free Allah kurniakan...

jadi knpa kita xnk melakukannya...ye x??
Allah sgt2 pemurah kurniakan kita puasa 10 Muharram ni...
syukran Allah,,,,sygnya dkt Allah....hee
 


ok...tu saje utk coretan pagi ni....jika ada mana2 yg slh,,,sila tegur...
saya cuma berkongsi ilmu apa yg saya tahu...
semoga di tahun yg baru ni.1432 H...kita dt tngktkan lagi amln kita..insyaAllah,,,
sebelum tu..syukran pada ukhti atikah sbb mengingatkn ana tntg puasa asyura ni..
syukran ukhti...syg ukhti...

ok...ilalliqa'...wassalam....(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Monday, December 13, 2010

Mana Satu Pilihan Hati???

from iluvislam.com
semoga bermanfaat...insyaAllah...

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"
Mak jawab, "dua-dua bukan.."
Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.
"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." saya menarik nafas dalam-dalam.
"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.


Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.
"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.
"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.
"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."
Saya memintas, "Tak faham.."
Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.."
Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."
Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini..
Mak menyambung, "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi. Persoalannya ialah.. siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.


Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.
"Mak dulu masa muda ada secret admire. Rajin betul dia hantar surat. Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal. Mak nak belajar sungguh-sungguh. Lama budak tu tunggu mak. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu," Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..
"Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak.
Emak ketawa kecil.
"Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain. Mak, seperti kakak.." Mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.


"Dulu bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji. Sebab zaman tu hujung 70-an dan awal 80-an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya. Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung. Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.." emak melemparkan pandangan ke lantai.
"Selepas itu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.
Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.
"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya.
Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.
"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."
Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak.
Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hamba-Nya. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hamba-Nya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba itu degil. Dia mahukan yang bukan haknya dan yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.
Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.
Cuba renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya," emak berhenti seketika.
Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.
"Jadi di sini mak nak kamu faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita beritahu pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak ayah adalah kerana mencintai Allah. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beritahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."


"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."
"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur," sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.
Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. "Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara," emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.


Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, November 25, 2010

.....:::CuTi-CuTi MaLaYsIA::::.....

november lepas...sy dgn family gi pangkor..mule2 kat teluk nipah,pas2,beralih ke 
puteri bayu resort..
peercutian selama 3 hari 2 malam....petang hari pertama gi mndi pntai..
kat teluk nipah...pas2 berkayak...

kemudian..hari kedua..pagi gi jalan2 naik motor keiling teluk nipah

terus pindah ke puteri bayu resort....
petangnya,,pergi naik bot ke pulau yg brdktn dgn teluk nipah...

smbil snorkelling kt teluk nipah...
best3..alhamdulillah..,kemudian esoknya balik..

on the way balik..
gi singgah kat sitiawan main bowling plk..pas2 trus balik..
alhamdulillah...dlm kul 5 lbih kami dah smpai rumah...'

dgn abg adib dpn resort


alhamdulillah...prcutian ni dpt eratkn lagi ukhwah dan hubungan silaturrahim antara ahli keluarga....terima kasih Allah....sayang Allah....ana hrp sgt thun2 dpn dpt pergi lg....

atas feri dgn kakak

cahaya yang terang..hehe

 


















































khusyuk snorkel





Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Batas

Assalamualaikum....artikel ni copy dari iluislam..best sgt...semoga bermanfaat....insyaAllah...



Batas
www.iluvislam.com
Oleh : Farhana
Editor : doraemong13




Kepada Allah kita kembali

Sebagai seorang yang dinamakan manusia, kita dilahirkan penuh dengan kekurangan. Dan antara kekurangan yang amat jelas dapat dilihat kini adalah lemahnya seseorang dengan jantina yang berlawanan. Lelaki akan lemah apabila berdepan wanita, dan wanita akan lemah apabila berdepan dengan lelaki.

Mungkin ada yang merasakan, lelaki dan perempuan boleh berkawan sahaja tanpa ada hubungan yang 'lain' . Ya, benar. Memang boleh. (Boleh dari segi sosial, saya bukan bercakap tentang hukum)

Namun kita harus sedar dan mengakui kekurangan yang wujud dalam diri kita. Sudah berapa kali kita mendengar kisah lelaki dan perempuan yang bersahabat baik, menjadi best friend, dan rupanya dalam diam si perempuan menyimpan perasaan terhadap si lelaki. Dan apabila lelaki mengetahuinya, mungkin dia akan berasa bingung kerana mereka hanya kawan, bagaimana kawannya boleh menyimpan perasaan?

Biasanya, di saat ini, apabila dah susah, barulah kita nak kembali kepada Islam. Barulah kita nak ikut cara berhadapan dengan berlainan jantina yang ada dalam agama.

Kaum lelaki kena sedar, bahawa hati perempuan ini tersangatlah lembut.

Ya,ya, saya tau, saya tau, mungkin itu jawapan yang keluar.

Mungkin kalian tahu, tapi kalian belum memahami.


Batas perlu dijaga

Adakah hanya apabila lelaki meluahkan perasaan maka hati perempuan akan 'cair'? Tidak, semua perkara yang anda lakukan, yang bagi anda mungkin itu perkara biasa, contohnya mengambil berat terhadap si perempuan, disebabkan dia perempuan dan mungkin lebih 'vulnerable' menyebabkan kalian terlebih concern.

Atau mungkin dengan gurauan anda yang mungkin bagi anda biasa, namun dapat menyentuh hati perempuan itu. Hatta perkara kecil sekalipun. Andai dia dapat merasai keikhlasan anda, hatinya akan sangat mudah untuk 'terpaut'. (Maaf, tak dapat fikir perkataan lain yang kurang 'geli')

Atau mungkin layanan anda terhadapnya yang dirasakan 'lain', walaupun hakikatnya anda memanglah seorang yang 'friendly' dan 'happy go lucky'. Contohnya.

Bagi kalian itu perkara biasa, namun sang perempuan yang terseksa. Ini pemerhatian saya daripada banyak perkara yang berlaku di sekeliling. Selepas itu barulah nak saling menyalahkan antara satu sama lain. Yang peliknya, kita jarang nak menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu.

Lelaki: "Sapa suruh pikir lain? Aku tak pernah mengaku  apa-apa pun"
Perempuan: "Action speaks louder than words! Dah tau tak suka buat apa nak baik-baik dengan aku!?"


Akhirnya gaduh tak berhenti, kerana dua-dua tak nak mengakui bahawa masing-masing dah terpesong dari panduan tuhan.

Contoh lain, menzahirkan doa kita padanya. Misalnya, "Saya selalu doakan awak"ataupun apa-apa saja doa yang diungkapkan buat perempuan itu dan diketahui olehnya. Nampak macam ok kan? Tapi benda macam itu pun boleh buatkan perempuan itu suka. Contoh ayat dalam hati: "Oh baiknya hati dia, doakan aku...waaaaa"

Doakanlah puas-puas, namun rahsiakanlah darinya. Kan doa itu dipanjatkan ke atas tuhan. Jadi cukuplah Allah yang mengetahuinya. (Sekarang baru korang tau kan. Dah tau jangan nak ambil kesempatan nak try buat pula. Ada yang kena fire karang)

Di sini, barulah kita nampak hikmah mengapa Allah menetapkan berbagai-bagai aturan dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. Kerana yang menciptakan PASTI lebih tahu tentang ciptaan-Nya. Namun kita sering melampaui batas itu, mungkin kerana lupa, atau disebabkan hati kita yang jauh dari-Nya, wallahua'lam, masing-masing boleh jawab sendiri.

Jadi sama-sama kita mengingatkan diri sendiri dan sahabat-sahabat kita.


Prevention is better than cure

Kadang-kadang (selalu sebenarnya), seorang perempuan terpaksa mengeraskan hatinya, demi untuk tidak menjatuhkan diri ke dalam fitnah. Andai kita merasakan bahawa perempuan itu sangat tegas terhadap orang lain (maksudnya lelaki), ketahuilah bahawa dia sebenarnya lebih tegas terhadap dirinya sendiri. Mungkin bagi lelaki pun begini, saya pun tak tahulah sebab saya bukan lelaki, tetapi kadang-kadang kita memang perlu mengeraskan hati demi menjaga maruah diri.

Perempuan sememangnya dilahirkan berhati lembut. Namun sebagai 'respons' terhadap apa yang ada di sekelilingnya, terpaksa mengeraskan hati sehinggakan orang merasakan dia seorang yang keras hati, ego dan sebagainya. Jadi bantulah kami kaum perempuan, nasihatlah kami dengan baik, jangan 'test' limit kami, kerana mungkin saja kami akan gagal. Moga kita sentiasa dipelihara Allah dalam setiap perkara.

Sekian cerita kita hari ini, semoga dari sehari ke sehari kita makin dekat kepada Allah.

Amiiin.

Pengajarannya: Ikutlah jalan yang selamat, jangan menjerumuskan diri sendiri ke dalam lembah kebinasaan. Carilah jalan yang selamat itu.

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Wednesday, November 10, 2010

Ape perasaan lepas.........???


Apa perasaan lepas........??

Assalamualaikum w.b.t.....ha...pe yang lepas....huh...lega kot...
ha..jgn pk bukan2...heeeeee...act..pe perasaan lepas....

lepas.........

after...

ba'da......

JeNg...JeNG...jEng.....

ExAm laaaa........


ish....pk mcam2 ea....hehe...x baik la suuzzon kat org...
gurau je...erm....alhamdulillah...exam bru je hbs...
gaye pljr2 di sini..ceh...mcm dah bebas gler ah....muke dri tension..
berkerut kerut mcm bju kedut pun ade...lg teruk dari tu...
akhirnye....ceria....senyum lebar sampai ke telinga pun ade...

betapa bebasnye mereka...
haha..
xla bebas sgt snarnye...coz...
HomE work menanti....
0.5 cm kot...???
Hannan kate tebal tu....
tebal gler......sangat tebal.....sangat2 tebal...
tebal jiddan....haha



tapi....act mmg dah bebas sgt..bru bebas form 4..
SPM belum lagi.....
hurm.....

spnjg peperiksaan berlangsung..masing2 dah x sabar nk hbs
exam cpt....bayangkan....
paper 1 BAT..i jam suku...but...
siapnye juz 30 minit....
punyela cpt nk hbs exam....kedengaran
pelajar2 di kelas2 sblh sudah pun bebas....
bising sane sini....serius...
yang kitorang ni still tunggu...dan menunggu until pukul
12.30 p.m....

tik..tok...tik..tok....sayup2 trdgr Cikgu Syafiah punye suare...
"okay,,mase dah nk hbs...tulis nama,pastikan semua jwpn di isi..."
kertas pun dikutip....then....

I BeLiEVe i cAn Fly....yeah...=)

bird : korang mne boleh terbang,,,aku je boleh....
ceh...mcm nk terbang....semua muke cheer x ley blah....
ade yg hah...huh...hiah....abis exam...mcm2...
serius lawak...yang empunya diri pun senyum je,,,
time jwb td..ush....hehehe



hmmm...usaha dah...juz skrg tawakkal pada Allah...
esok pulang buku....yes..hehe...
ala..sedih nk pisah dgn buku teks....isk3...( T _ T )

hehe....so..tul a act perasaan lps exam....haha...
hari esok xkan same dgn hari ni...pe yg sy dpt bljr hari ni...
bljr terima kenyataan....
n redha dgn ape yg kite dpt....

x semestinye pe yg kite nk,kite dpt...
so...
kite enjoy...eh..slh tu...
kite perlu yakin bhwa Allah tahu tiap yg trbaik utk kita...
yakin..percaya tu...terima kasih Allah..(^_^)



sebelum terlupa...khas untuk ustazah Fitri...
tahniah sbb dah melangsungkan pertunangan...
alhamdulillah....


ustazah cantik sgt time tunang tu,,,,hehe.....ok lah....
cukup sampai sini....ilalliqa',,
wassalam...



Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

...:::Hatiku:::...


...:::Hatiku:::..

Assalamualaikum...erm...ni post first lps exam...hehe...
melayan perasaan jap...hehe
layan....~ ~


Wahai Hati tatkala kau sendirian,
ada yang hadir memujukmu...

Wahai jantung hatiku tatkala kau kesedihan,
ada yang datang menggembirakanmu...

Wahai penawar hatiku tatkala kau kegelisahan,
ada yang rapat menenangkanmu...

Wahai permata hatiku tatkala kau kekesalan,
ada yang berlari mendakapmu..

Wahai pemburu hatiku tatkala kau kesamaran,
ada yang menyinari mencerahkan...

Wahai hati yang bercinta teruskanlah menangis,
kerana dalam tangisan ada yang manis jadi senyuman....


Wahai Pemilik Hatiku Ya Allah...
aku hanya insan biasa yang mencintaiMu..
suburkanlah,siramilah,balutilah,selimutilah..HATI INI....(^_^)

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Friday, November 5, 2010

...:::PeRmAtA yAnG DicAri:::....

Assalamualaikum w.b.t.
Buat yang membaca ambillah iktibar dari luahan hati ana ini...sekadar nukilan yang lemah dari hamba Allah yang menginginkan jannah di akhirat nanti....



Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.
Keayuan wanita solehah itu,
tidak terletak pada kecantikan wajahnya ,

Kemanisan wanita solehah ,
tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu ,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu ,


Bukan dan tidak sama sekali,
Kepetahan wanita solehah ,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.
Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek ,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran ,
Kerna satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman ,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi,
Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai ,
Kerna ada lagi manusia yang lebih berpegetahuan darimu ,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerna ada lagi insan yang lebih malang darimu ,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya ,
Bersyukurlah diatas apa yang ada .
Serta berusaha demi keluarga ,bangsa dan agama...


Ya Allah...janganlah kau bimbangkan hati ini...kerna aku yakin Kau telah menetapkan jodohku,,dan tidak perlulah aku susah2 memikirkannya...peliharalah diriku ya Allah....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)

Thursday, November 4, 2010

Kalam Fil Qolbi.....nukilan hatiku yang lama ku pendam....

Assalamualaikum....kali ni post lain skit...smga bermanfaat....
Akhirnya jumpa jgk kata-kata hati yang lama terpendam...
terendam pun ade..hehe
dah basah..lemas dah hati tu...hehe...tapi..bangkit semula...
dah jemur balik...tapi jemur baik2....
kerana kasih Allah menyedarkan...terima kasih Allah...sayang Allah...(^_^)
jangan jelez...!hehe




Aku Tinggalkan Dia Demi Allah

Dengan nama Allah
Sebaik-baik Pemberi Ganjaran

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!





Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan di tanganmu
Tetapi di tanganNya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu

Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku
Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu


Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita

Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar..

"i've leave him for the sake of Allah"

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti




Dan sesungguhnya hari kemudian
itu lebih baik bagimu
daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu
pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Ad dhuha: 4 & 5]

Untuk itu
Aku tinggalkan dirimu padaNya

Sesungguhnya
 aku bertawakkal
kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata
melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.
(Allah Maha Adil)
[Hud: 56]

usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar aku tercipta untukmu
tiada apa yang dapat menghalangnya
sebelum saat itu tiba
berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap


Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)
[An Nur: 26]

Beruntunglah  !
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari 

hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu sayang
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini..

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
 sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[ As Syams: 8-10]


Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka
dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Fussilat:30]

Dan tika  merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNya
Allah itu dekat
yakin pasti..

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
[Fussilat:36]

Jika kau membaca apa yang tertulis ini...maafkan ku...yakinlah pada Allah...jika ada jodoh antara kita,,pasti kita akan disatukan...jika tidak aku redha dgn ketetapan Ilahi...teruskan hidupmu...semoga berjaya...doaku sentiasa mengiringimu...wassalam....

Semoga mendapat ibrah dari post ini.ilalliqa' :)